میر غضنفری
اختصاصی گیل خبر/ کمتر از یک سال پیش بود که اسماعیل میر غضنفری به سمت فرمانداری رودبار منصوب شد تا اهالی دیار زیتون شاهد یک فرماندار بومی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد علم سیاسی باشند. دوران فرمانداری او کم نیز حاشیه و خبر نداشته است. برف سنگین سال گذشته که عملکرد فرماندار شهرستان و سر زدنش به مناطق صعب العبور موجب حل بسیاری از بحران ها شد و همچنین دوری بیش از یک ماهه اش از فرمانداری و کار کردن از منزل  به دلیل عمل جراحی از جمله مهم ترین اتفاقات غیر قابل انتظار  فرماندار رودبار در یک سال گذشته بود. نزدیکی به هفته دولت فرصتی بدست آمد تا فرماندار رودبار همراه با مدیر روابط عمومی فرمانداری و سردبیر و عکاس سایت دیار یونس مهمان گیل خبر باشد و اتفاقات یک سال گذشته و رویکردهای آینده شهرستان رودبار را تشریح کند. نگاه فرهنگی به همه مسائل دارم رویکرد مناسب  گیل خبر در انتشار اخبار و  نقد همیشه من را مشتاق می کرد که یک بار حضوری از مجموعه هیات تحریریه تشکر کنم. خیلی دوست داشتم در ایام گرامیداشت مقام خبرنگار در اینجا حاضر باشم که متاسفانه به دلیل عمل جراحی سنگینی که داشتم و بیش از یک ماه و نیم خانه نشین بودم این فرصت مهیا نشد و حال خوشحالم که در آستانه هفته دولت در اینجا حضور دارم.   نگاه من در کار و ارتباطاتی که دارم نگاه فرهنگی است. معتقد به اخلاق و چهارچوب های فرهنگی هستم. در تریبون های خودم نیز بخش اول صحبت هایم  مربوط به مسائل فرهنگی است از گذشته با رسانه ارتباط داشتم، ولی انتقادات من از رسانه مهندسی معکوس بود. در بخش اعتبارات فرهنگی با توجه به روحیه ای که در این زمینه داریم افزایش اعتبارات ما در این زمینه صد در صد بوده است. به اعتقاد بنده زیرساخت کارهای ما همیشه فرهنگی است. تا فرهنگ ساخته نشود به طور مثال  اگر اتوبان خوب بسازیم و از آن خوب استفاده نکنیم ما را به بیراهه خواهد برد . زیرساخت های رودبار مضایق فراوان دارد/ بحثی از مسائلی که دنبال کردیم آرزوهای مردم بود/  به جای پیگیری واحدهای بزرگ دنبال واحدهای کوچک هستیم

توپوگرافی شهرستان رودبار به گونه ای است که کار را سخت می کند. از لحاظ زیر ساختی، آب شرب و آب کشاورزی، راه  خیلی ضعف داریم، اینترنت قطعی زیادی داریم. . در خود انتخابات فیبر نوری ما قطع شده بود و ارتباط ما بامرکز قطع شده بود. وزارت کشور با فرمانداری ها مستقیم در ارتباط است و  هرگز نمیتوانستند با رودبار تماس داشته باشند. در نهایت من از طریق بچه های اداره اطلاعات توانستیم قطعی خودمان را اعلام کنیم. 

مضایق کاری در اجرای کار بسیار زیاد است ولی سعی کردیم با همه این مسائل کارمان را انجام دادیم و آن چیزی که به عنوان تکلیف است  در مسائل اجرای سیاست های دولت انجام دهیم. 

همه کارهای ما در رودبار سخت است. و باید پاسخ بدهیم. حالا در مسیر جاده تهران هستیم .روزی وکیل و وزیری می آید و در ترافیک گیر می کند و کلی دردسر ایجاد می شود. حالا اگر در شهر خودشان ترافیک باشد کاری ممکن است نداشته باشند.

بحثی از مسائلی که دنبال کردیم آرزوهای مردم بود. مثل بحث آزاد راه که مردم اعتقاد داشتند اگر از بیرون شهر برود دچار مشکلات زیادی در معیشت  می شوند و حداقل سه هزار شغل زیر سوال می رفت. حال   در اخرین جلسه ای که با معاون وزیر داشتیم  صورتجلسه  ای امضاء شد و قرار شد  مسیر شمال و جنوب طی شرایطی  از داخل شهر رودبار حرکت کند و این را به عنوان یکی از آرزوهای مردم شهر رودبار اجرایی کنیم.

در بحث آب شرب مشکل  زیاد داریم. ولی دو هفته پیش عملیات اجرایی سد دیورش دوباره استارت خورد  که یکی از کارهای بزرگ ما است. زمان بندی که برای آن گذاشتند هجده ماه است که نمی دانم در این مدت اجرایی می شود یانه،  ولی همین استارت کار یک موفقیت بزرگ به حساب می آید و می توانیم 5 شهر و 28 روستای در مسیر از آن استفاده کنند.

در یک سال اخیر بخش خصوصی را وارد کارزار کردیم. اکنون  در هفته دولت پروژه های بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است. این بخش خصوصی دغدغه نظام است و ایجاد اشتغال می کند. 

رودبار زمانی  نقطه ثقل و مرکز اشتغال استان گیلان بود. کارخانه کفش، چرم، معدن، آب معدنی داماش، سیمان لوشان که همه این ها بنا به دلایل مختلفی چون ضعف در مدیریت و یا عدم  حضور در بازار رقابتی   نتوانستند پابرجا بمانند و مضمحل شدند ولی امروز  همه این ها در حال پیگیری است. آب معدنی داماش در حال راه اندازی است. کاشی گیلانا را به دنبال واگذاری هستیم و پیگیری های دیگری در بخش اشتغال در حال انجام است. ضمن این که خودم نگاهم این است که به جای پیگیری واحدهای بزرگ دنبال واحدهای کوچک باشیم. در همین هفته دولت واحدهای کوچک بسته بندی را داریم موجب اشتغال های کوچکی خواهد شد که دعوت می کنیم از خبرنگاران در هفته دولت از آن بازدید کنند. 

در هفته دولت 96 طرح و پروژه در شهرستان در بخش دولتی و 140 پروژه طرح و پروژه در بخش خصوصی خواهیم داشت. در  بحث اعتبارات نیز بیش از 198 میلیارد  ریال توسط بخش دولتی و  215 میلیارد ریال در بخش خصوصی و در مجموع 413 میلیارد  ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته بیش از 16 درصد افزایش پیدا کرده است

نگاه ما  و نگاه دولت نگاه ویژه به بخش  روستایی است که نیروهای مولد آنجا را خالی نکنیم که یه شهر مهاجرت کنند.   آب شرب و آب کشاورزی و بحث بهداشت و درمان از جمل موضوعاتی بود که در اولویت کاری ما بود. علی رغم همه گرفتاری های دولت در زمینه تامین اعتبار در این زمینه موفق بود.

در بخش گاز سال گذشته حوزه برخورداری ما 34 درصد بود که اکنون به 64 درصد رسیده است. و اگر همین کاری که داریم انجام می دهیم تا پایان سال به بالای 90 درصد خواهد رسید.

در برف سال گذشته از استانداری کمکی نگرفتیم/ گفتم اینقدر بروید و بیایید تا راه بسته نشود

بخش پایانی سخنان فرماندار رودبار در مورد برف سال گذشته بود که سفرهایش به مناطق صعب العبور در خاطرات مانده است.

تجربه ای از برف های سالهای قبل داشتم. هر زمان که استانداری جلسه ستاد بحران تشکیل می داد من شهرستان را برای این کار آماده می کردم . در رودبار ما دو محور اصلی داریم یکی توتکابن به سمت بره سر و یکی لوشان از سمت جیرنده که باید برای باز نگه داشتنش اقدام می کردیم. همه راه ها را من به ماشین آلات گفتم با زنجیر شما فقط بروید و بیایید که راه بسته نشود. این یکی از معضلات برف سال 86 بود که ماندند برف بند بیاید و بعد مشغول به کار برای برفروبی شدند که اینقدر کاری نشد تا جاده بسته شد.

در برف گذشته  باوجود اینکه برف رودبار در بعضی مناطق تا یک متر و هفتاد سانتی متر رسید و هوای بورانی موجب دپوی برف شده بود. ولی کمترین مشکل را داشتیم و حتی بعد از برف شهرستان از جانب استاندار تقدیر شدیم که البته این را نتیجه تلاش شهرستان می دانم.

ما به جای توزیع نان سعی کردیم نانوایی ها را باز نگه داریم، سعی کردیم مردم ما را در کنار خود ببینند و آن اضطرابی که من گاهی دیدم از صداوسیما پخش می شد  سعی کردیم اضطراب را کم کنیم. من خودم در ایام برف همه تلفن ها را پاسخ می دادم، بعضی ها می گفتند راه ما بسته است و من آدرس را میپرسیدم و فورا می گفتم که برویم. رفتیم که دیدیم اصلا راهی نیست و  راه شخصی بود .

همه امکانات در مرکز استان  بسیج شد. ما نه تنها امکاناتی از استان نگرفتیم بلکه کمک هم کردیم. ما 65 کیلومتر در آزادراه و 70 کیلومتر در راه قدیم داشتیم که این راه را باز نگه داشتیم.

[gallery ids="300822,300820,300819,300818,300817,300816,300815"]