به گزارش گیل خبر، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نتیجه آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور روحانی برای دولت دوازدهم نشان داد مستقل ترین و بی طرف ترین وزیر پیشنهادی در این مجلس رأی ندارد و اینطور که معلوم است اهل تعامل بودن عامل مهمی برای به دست آوردن رأی اعتماد است.
یکی از نمایندگان مجلس در اظهارنظری که در مورد علت رأی نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو کرده، بر این نکته تأکید کرد که آقای بی طرف، به درخواست های تعدادی از نمایندگان که از وی خواسته هائی برای حوزه های نمایندگی خود داشتند حاضر نشد پاسخ مثبت بدهد و به آنها گفت انجام این خواسته های شما به دلایل فنی امکان پذیر نیست. این نمایندگان به وزیر پیشنهادی نیرو به همین دلیل رأی ندادند ولی به هر وزیری که در پاسخ به خواسته هایشان پاسخ مثبت داد رأی اعتماد دادند.
بدین ترتیب، معیار رأی اعتماد دادن به وزرای پیشنهادی یا لااقل یکی از معیارها تمکین آنها در برابر خواسته های نمایندگان است و شاید به همین دلیل باشد که وزیری که رئیس جمهور او را «برند» کشور و نظام و دولت معرفی می کند در میان وزرای رأی اعتماد گرفته نفر دهم می شود و وزیری که وعده جا به جائی های مورد نظر نمایندگان را می دهد در رده های بالاتر قرار می گیرد.
معیار اگر این باشد و تا وقتی که چنین است، مشکلی از کشور حل نخواهد شد و شایسته سالاری فقط یک آرمان خواهد بود که همه آرزوی آن را دارند ولی به آن نمی رسند. امروز افکار عمومی داخل کشور نسبت به انتخاب رئیس جمهور و آراء نمایندگان مجلس ارزیابی چندان مثبتی ندارد. مردم معتقدند هم رئیس جمهور می توانست افراد قوی تری به مجلس معرفی و پیشنهاد کند و هم مجلس می توانست در اعلام نظر و رأی در مورد وزرای پیشنهادی بهتر عمل نماید.
از این واقعیت مثبت هم غفلت نمی کنیم که ابقاء چند تن از وزرای دولت یازدهم توسط رئیس جمهور و رأی اعتماد نمایندگان مجلس به آنها نقطه قوت دولت دوازدهم است. با اینحال نمی توان انکار کرد که دولت دوازدهم از نظر توان و کارائی آن چیزی نیست که افکار عمومی به ویژه رأی دهندگان به رئیس جمهور روحانی انتظارش را داشتند. تأکید رئیس جمهور روحانی بر ضرورت توجه به اشتغال در دولت دوازدهم، ایجاب می کرد این دولت با کارآمدی بیشتر به میدان می آمد که متأسفانه چنین نشد. اقتصاد، اکنون مشکل مهم کشور است و حل این مشکل فقط با گروه قدرتمندی از مجموعه اقتصادی در دولت میسر خواهد بود که چنین نیست. آموزش عالی از مشکلات مهم کشور است که متأسفانه وزارت علوم، فناوری و تحقیقات وزیر ندارد. اینها ضعف های مهمی هستند که دولت دوازدهم را از سطحی که مورد انتظار بود پائین تر نشان می دهند و نگرانی این است که این دولت نتواند خواسته ها و انتظارات مردم را برآورده کند.
رئیس جمهور روحانی می توانست از نیروهای قوی تری که خوشبختانه در جامعه وجود دارند استفاده کند و آنها را به مجلس معرفی نماید و دولت دوم خود را چنان قوی به میدان بیاورد که بتواند بسیاری از مشکلات را ریشه کن نماید. مجلس نیز می توانست با دقت لازم و با کنار گذاشتن ملاحظات و گرایش های شخصی و جناحی برای روی کار آمدن دولتی قوی به رئیس جمهور کمک کند. این، حق مردم است که برای پیروز شدن بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، دولتی توانمندتر داشته باشند با وزرائی که بر چیزی غیر از قانون تکیه نکنند و از میان ضابطه و رابطه، بدون هیچ تردیدی ضابطه را ترجیح بدهند.
با اینکه دولت دوازدهم را در اندازه ای که بتواند از عهده مشکلات موجود در عرصه های مختلف برآید نمی دانیم، از آنجا که انتخاب وزرا حق رئیس جمهور و رأی اعتماد دادن یا ندادن به آنها حق نمایندگان مجلس است، برای دولت دوازدهم که از دیروز کار خود را آغاز کرده آرزوی توفیق داریم و امیدواریم رئیس جمهور روحانی در مورد دو وزارتخانه باقیمانده یعنی علوم و نیرو با انتخاب افرادی کارآمد و قوی تا حدودی ضعف های موجود را جبران نماید. اگر همانطور که رئیس جمهور روحانی دیروز در مجلس اعلام کرد وزرای این دولت با هم هماهنگ و همدل باشند این امید وجود دارد که در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و حل مشکلات موجود موفق شوند. همراهی سایر قوا و نهادها و ارگان ها و البته نقد و نصیحت مشفقانه و منصفانه رسانه ها نیز می تواند کمک خوبی برای تحقق اهداف و آرمان ها به نفع مردم و کشور باشد که امیدواریم چنین شود.
دولت دوازدهم هر چند از داشتن وزیری همچون مهندس بی طرف محروم ماند ولی امید است این دولت در برابر وعده هائی که رئیس جمهور روحانی در تبلیغات انتخاباتی داد بی طرف نماند.