فرماندار آستارا در حاشیه برنامه تخصصی «دریای کاسپین دریای آرزوها» تاکید کرد:
۱۳۹۶/۰۵/۲۱ ۱۲:۳۹ چاپ
به گزارش گیل خبر، یونس رنجکش به مناسبت روز دریای کاسپین در حاشیه برنامه تخصصی «دریای کاسپین دریای آرزوها» در ساحل بندر آستارا افزود: مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین تنها با افزایش آگاهی های عمومی آنان در مقابل تهدیدات زیست محیطی این دریا امکان پذیر است.
وی اظهار کرد: دولت های عضو همکاری های دریای کاسپین که پنج  کشور همسایه این دریا هستند براساس معاهدات و  همکاری های منطقه ای وظایفی در خصوص حفظ این محیط دریایی دارند که بر آن متعهد هستند.
به گفته فرماندار آستارا؛ در کنار نقش دولت ها در حفاظت از دریای کاسپین ملت های ساکن در حاشیه این دریا وظیفه بیشتری دارند و باید به این باور و فرهنگ برسند که حفظ محیط زیست در یای کاسپین نقش مهمی در رشد و ارتقای سطح کیفی زندگی آنان دارد.
وی اظهار داشت: یکی از نهادهای موثری که می تواند در آموزش های همگانی در این زمینه موثر باشد، سازمان های مردم نهاد دوستدار محیط زیست بویژه دریای کاسپین هستند که با اجرای برنامه های آموزشی برای افزایش دانش و اگاهی های مردم این مناطق بسیارحایز اهمیت است.
وی ادامه داد: همه در مقابل محیط زیست دریای کاسپین که دریای صلح و دوستی نام گرفته است مسئول هستیم و باید نسبت به رعایت حقوق این دریا براساس وظیفه عمل کنیم.
رنجکش گفت: متاسفانه امروزه به دلیل ورود انواع پسماندها از سوی کشور های حاشیه دریای کاسپین به آن، محیط زیست این دریا به شدت در حال آلوده شدن است که اگر دیر به آن اندیشیده شود امنیت پایدار این دریا به دلیل آلودگی های زیست محیطی دچار مشکل خواهد شد.
وی ضمن تشکر از سازمان مردم نهاد سبزکاران بالان برای برگزاری برنامه روز دریای کاسپین خواستار گسترش اینگونه برنامه های آموزشی برای فرهنگ سازی در جامعه شد.
دوازدهمین دوره جشنواره روز منطقه ای دریای کاسپین به همت موسسه سبزکاران بالان و با همکاری ستاد ساماندهی سواحل شهرستان مرزی بندر آستارا در ساحل سفیر امید برگزار شد.
این جشنواره که همزمان با روز ملی دریای کاسپین برگزار شده بود روز جمعه گذشته با برپایی کارگاه فن آموزی و تدارک بازی ها و برنامه های تخصصی با موضوعات محیط زیست و دریای کاسپین پذیرای کودکان و خانواده ها بود.