اختصاصی گیل خبر / پریسا عموئی : عصر روز شنبه فیلم « مفت آباد » ساخته پژمان تیمورتاش وتـهیه کـنندگی حنیف سـروری با حضور عوامل فیلم در مجتمع خاتم الانبیا(ص) رشت اکران شد .
این فیلم که از نوروزامسال ، اکران خود را در سینماهای هنر و تجربه آغاز کرده اولین تجربه پژمان تیمورتاش در مقام کارگردانی محسوب میشود .
مفت آباد روایتی از برش زندگی چند جوان که درگیر مشکلات امروز جامعه هستند . سجاد افشاریان ، برزو ارجمند ، امین اسفندیار. فائزه علوی. دنیا مدنی از بازیگران این فیلم هستند .
· پایه های سست سینمای خصوصی
بهزاد عشقی در جلسه نقد و بررسی این فیلم که پس از پایان فیلم آغاز شد ضمن اشاره به تفاوت سینمای مستقل و تجربی ،سینمای دوران انقلاب را یادآورشد که در کنار سینمای مستقل ، سینمای مستند وجود داشت و با اینکه تنها چند سانس را در سینماها به خود اختصاص می داد ؛دوران طلایی سینمای ایران را رقم رد و موج نو نام گرفت .
این منتقد حوزه فیلم و سینما ادامه داد : در شرایط امروز سینمای آلترناتیو از حمایت های بی دریغ نهادهای حکومتی برخوردار هستند و سینماهای بخش خصوصی در ایران موقعیت متزلزلی را پیدا کرده اند و هزینه های آنها از گیشه تامین میشود .
وی در ادامه از نقش کانونی حاشیه نشین های شهر در سینمای انقلاب گفت و تصریح کرد که که دو نوع نگاه به این کاراکترها وجود داشت ؛ نگاه معرتضانه مسعود کیمیایی که این شخصیت ها را به قهرمان بدل می کرد و نوع نگاه دیگری که در فیلم های تنگنا ساخته امیر نادی و پاره ای از فیلم های مهرجویی می بینیم که یک نگاه ناتورالیسمی و واقع بینانه به این شخصیت ها وجود دارد . همه چیز سیاه است و تحول مثبتی در زندگی آنها مشاهده نمی شود و شاعرانگی در فیلم نمی بینیم .
حاشیه نشین های معترض
کیهان خانجانی از داستان نویسان ایرانی نیز با بیان اینکه همیشه حاشیه نشین ها به مرکز شهر تمرکز دارند ، از اعتراضی بودن این دست از فیلم نامه ها سخن گفت . وی دهه 40 را آغاز گر این اعتراض ها در سینمای ایران عنوان کرد و ادامه دادد که موسیقی رپ از دل گتوهای شهری یعنی اقلیت ساکن قومی- مذهبی بوجود آمده و این موسیقی در ذات خود به دنبال احقاق هویت است .
خانجانی با بیان اینکه حسن این نوع از فیلم ها این است که مشکلات با یکدیگر و همراه با مقایسه ای طبقات مرفه بیان می شود اما به دلیل خودسانسوری به دنبال نقد سیستم قدرتی که گتوها را به جان همدیگر می اندازد نیست و به عکس خود بدل می شود .
· تامل و آزار مخاطب با « مفت آباد »
پژمان تیمورتاش کارگردان فیلم « مفت آباد » با اشاره به اینکه فیلم ساختارکلاسیک و سه پرده ای مرسوم را ندارد ، اضافه کرد : تمام تلاش من این بود که تنشی که در قصه وجود دارد را در فرم فیلمنامه و فضای قصه وارد کنم چون در ساخت کار ویژه ای انجام ندادیم . « مفت آباد » داستانی ندارد و برشی از زندگی چند جوان است. این فیلم تجربی و پر از خرده داستان هایی که در زندگی روزمره همه اتفاق خواهد افتاد .
تیمورتاش تصریح کرد : هنگامی که فیلم را می ساختم این احتمال را می دادم که 60 درصد از من بپرسند خب که چی ؟ و به نظرم باید این دسته از مخاطبین درباره داستان فیلم به فکرفرو روند .
وی در پاسخ به انتقادات بسیاری از تماشاگران که سرو صدای فیلم بیش از اندازه بود گفت : قبول دارم تنش و سر و صدای فیلم بالاست .نقش برزو ارجمند هم به گونه ای بود که از ابتدا تا انتهای فیلم فریاد بکشد و عصبانی باشد و در تدوین و صدا و گذاری هم سعی کردیم تماشاچی را آزار ندهیم اما باید اعتراف کنم که تمایل به پرهیز از اثر گذاری دارم و قصد دارم مخاطب را آزاردهم تا یک سری چیزها را بفهمد و به خودش بگیرد.
سجاد افشاریان بازیگر نقش رسول نیز گفت : این فیلم با کمترین هزینه و بودجه ای غیرقابل باوردر شرایط فعلی سینما ی ایران ساخته شده است و تمام سعی براین بوده که خروجی با کیفیت داشته باشیم .
همچنین فیلمبردار فیلم « مفت آباد » یادآور شد که نسخه اصلی فیلم با نسخه ای که مشاهده شد تفاوت بسیاری دارد . سام سلیمانی ابراز کرد : هنگامی که فیلم نامه را خواندم ساختار کلاسیک نداشت و با همفکری به این نتیجه رسیدم دوربین بدون تنش و حرکتی روی دست باشد . سعی کردیم که زاویه فیلمبرداری طوری تنظیم شود که شخصیت ها را موازی ببینیم و معتقدم که همه عوامل فیلم باید در چارچوب قصه و هدف کارگردان پیش بروند.
عکس : هنگامه جعفری پرست
[gallery ids="288556,288557,288561,288559,288558,288564,288560,288565,288562,288563"]