پژمان تیمورتاش :  قصد دارم  با فیلم هایم مخاطبم را  آزاردهم / سجاد افشاریان :  « مفت آباد » با هزینه ای غیرقابل باور در شرایط فعلی سینما ساخته شده است / بهزاد عشقی : سینماهای بخش خصوصی در ایران موقعیت

اختصاصی گیل خبر / پریسا عموئی : عصر روز شنبه فیلم « مفت آباد » ساخته پژمان تیمورتاش  وتـهیه کـنندگی حنیف سـروری با حضور عوامل فیلم در مجتمع خاتم الانبیا(ص) رشت اکران شد .

این فیلم که از نوروزامسال ، اکران خود را در سینماهای هنر و تجربه آغاز کرده  اولین تجربه پژمان تیمورتاش در مقام کارگردانی محسوب میشود .

مفت آباد روایتی از برش  زندگی چند جوان  که درگیر مشکلات امروز جامعه هستند . سجاد افشاریان ، برزو ارجمند ، امین اسفندیار. فائزه علوی. دنیا مدنی از بازیگران این فیلم هستند .

·         پایه های سست سینمای خصوصی

بهزاد عشقی  در جلسه نقد و بررسی این فیلم  که پس از پایان فیلم آغاز شد ضمن اشاره به تفاوت سینمای مستقل و تجربی  ،سینمای دوران انقلاب را یادآورشد که  در کنار سینمای مستقل ، سینمای مستند وجود داشت  و با  اینکه تنها چند سانس را در سینماها به خود اختصاص می داد ؛دوران طلایی سینمای ایران را رقم رد و موج نو نام گرفت .

این منتقد حوزه فیلم و سینما  ادامه داد : در شرایط امروز سینمای آلترناتیو از حمایت های بی دریغ نهادهای حکومتی برخوردار هستند و سینماهای بخش خصوصی در ایران موقعیت متزلزلی را پیدا کرده اند و هزینه های آنها از گیشه تامین میشود .

وی در ادامه  از نقش کانونی حاشیه نشین های شهر در سینمای انقلاب  گفت و تصریح کرد که  که دو نوع نگاه به این کاراکترها وجود داشت ؛ نگاه معرتضانه  مسعود کیمیایی که این شخصیت ها را به  قهرمان بدل می کرد و نوع نگاه دیگری که در فیلم های تنگنا ساخته امیر نادی و پاره ای از فیلم های مهرجویی می بینیم که  یک نگاه ناتورالیسمی و واقع بینانه به این شخصیت ها وجود دارد . همه چیز سیاه  است و تحول مثبتی در زندگی آنها مشاهده نمی شود و شاعرانگی در فیلم نمی بینیم .

حاشیه نشین های معترض

کیهان خانجانی از داستان نویسان ایرانی نیز با بیان اینکه  همیشه حاشیه نشین ها به مرکز شهر تمرکز دارند ، از   اعتراضی بودن   این دست از فیلم نامه ها سخن گفت . وی  دهه 40 را آغاز گر این اعتراض ها در سینمای ایران  عنوان کرد و  ادامه دادد که  موسیقی  رپ  از دل گتوهای شهری یعنی اقلیت ساکن قومی- مذهبی  بوجود آمده و این موسیقی در ذات خود به دنبال احقاق هویت  است .

خانجانی با بیان اینکه حسن این نوع از فیلم ها این است که مشکلات  با یکدیگر  و همراه  با مقایسه ای طبقات مرفه بیان می شود اما به دلیل خودسانسوری  به دنبال نقد  سیستم قدرتی که  گتوها را به جان همدیگر می اندازد  نیست و به عکس خود بدل می شود .

·         تامل و آزار مخاطب با « مفت آباد »

پژمان تیمورتاش کارگردان  فیلم « مفت آباد » با اشاره به اینکه فیلم ساختارکلاسیک و سه پرده ای مرسوم را ندارد ، اضافه کرد : تمام تلاش من این بود که تنشی که در قصه وجود دارد را در فرم فیلمنامه و فضای قصه وارد کنم چون در ساخت کار ویژه ای انجام ندادیم .  « مفت آباد » داستانی ندارد و  برشی از زندگی چند جوان است. این فیلم تجربی و پر از خرده داستان هایی که در زندگی روزمره همه اتفاق خواهد افتاد .

 تیمورتاش  تصریح کرد : هنگامی که فیلم را می ساختم این احتمال را می دادم که 60 درصد از من بپرسند خب که چی ؟ و به نظرم باید این دسته از مخاطبین  درباره  داستان فیلم به فکرفرو روند .

 وی در پاسخ به انتقادات بسیاری از تماشاگران که سرو صدای فیلم بیش از اندازه بود گفت :  قبول دارم تنش و سر و صدای فیلم بالاست .نقش برزو ارجمند هم  به گونه ای بود که از ابتدا تا انتهای فیلم فریاد بکشد و عصبانی باشد و  در تدوین و صدا و گذاری هم سعی کردیم تماشاچی را آزار ندهیم اما باید اعتراف کنم که  تمایل به پرهیز از اثر گذاری دارم و  قصد دارم مخاطب را  آزاردهم تا یک سری چیزها را بفهمد و به خودش بگیرد.

 سجاد افشاریان بازیگر نقش رسول نیز گفت : این فیلم با کمترین هزینه و بودجه ای غیرقابل باوردر شرایط فعلی  سینما ی ایران ساخته شده است  و تمام سعی براین بوده که خروجی با کیفیت داشته باشیم .

 همچنین فیلمبردار فیلم « مفت آباد » یادآور شد که  نسخه اصلی فیلم با نسخه ای که مشاهده شد تفاوت بسیاری   دارد . سام سلیمانی  ابراز کرد : هنگامی که فیلم نامه را خواندم ساختار کلاسیک نداشت و با همفکری به این نتیجه رسیدم دوربین بدون تنش و حرکتی روی دست  باشد .  سعی کردیم که  زاویه فیلمبرداری  طوری تنظیم شود که شخصیت ها را موازی  ببینیم  و معتقدم که همه عوامل فیلم باید در چارچوب قصه و هدف کارگردان پیش بروند.

عکس : هنگامه جعفری پرست

[gallery ids="288556,288557,288561,288559,288558,288564,288560,288565,288562,288563"]