محمد ابراهیم خلیلی
۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ۱۹:۵۹ چاپ
گیل خبر / محمد ابراهیم خلیلی طى چند روز آینده ، بعد از اعلام تایید صلاحیت نامزدهای دوره پنجم شوراى شهر، توسط مقامات مسئول، قاعدتا این طور به نظر میرسد که هریک از واجدین شرایط، ویژگیهاى اولیه و عمومى را براى انتخاب شدن از طرف شهروندان و نشستن بر کرسی هاى شوراى شهر را، به عنوان یک عضو در مدیریت شهرى، دارا هستند، و مى توانند در صورتى که اکثریت آراى مردمى را از آن خود کنند مسئولیتى سرنوشت ساز را بر عهده گرفته وبر کرسى شورا با توفیق یافتن در خدمتگزارى به مردمى شریف و با فرهنگ ، جلوس نمایند. اما قبل از نهایى شدن این موضوع، یعنى انتخاب نمایندگان از جانب مردم و آغاز کار رسمى شورا،بنابر اصول عقلایی اندیشیدن و مدبرانه برگزیدن، با اهمیت ترین و مهم ترین مسئله، که قبل از انداختن رأی خود به صندوق آرا، باید مورد مداقه بسیار جدى قرار گیرد، تامل و دقت در چرایى کیفی نامزدها و چگونگى شناخت کاندیداها، وبه طبع آن ها، انتخاب اصلح از میان کاندیداها، از منظر شهروندانى، باید باشد که بنا بر تعهد شهروندى، و تقید داشتن بر زندگى درشهرى آرمانى،که منطبق براستانداردهاى تعیین شده براى شهرنشینى باید باشد، پاى صندوق هاى رأى حاضر مى شوند و نظر نهایى خود را در صندوق رأى وارد مى کنند. حال سوالى که مى تواند مطرح باشد این است که رأى دهندگان و اساسا رشتوندان، که به شهراولین ها بودن، در بسیارى از موارد افتخار داشته و شهره اند،بعد از گذران چهار دوره از شوراى شهر، از کدام منظر و خواستگاه رفیع، کاندیداى مورد نظر خود را گزینش خواهند کرد؟ در این کوتاه نوشتار سعى شده است تا هر چند اندک، اما با اشاره، به برخى از مواردى که ممکن است از این منظر و جایگاه، مد نظر انتخاب کنندگان قرار گیرد، پرداخته و بیان شود. ١- بدون هیچ تردیدى، شهررشت با پیشینه یکصد و ده ساله شهرنشینى، شهرى در طراز ملى است! بنابر این،نگرش صرفا قومیتى و محله ایى، در انتخاب اعضاى شوراى شهر، براى تشکیل پارلمان شهرى رشت، مسلما باعث نزول و افت جایگاه واقعى آن، در میان سایر کلان شهرها خواهد شد و شهراولین ها را به سطح محلی و در حد و اندازه هاى غیر ملى تنزل خواهد داد. بنابر این در نگرشى از این منظر، تاحدممکن جامع الشرایط بودن افراد نسبت به امور و مسائل مربوط به مدیریت شهرى ، و توفیق داشتن در کسب عمومى آرا مردمى، یعنى شمول آن به کلیت آراى شهروندان شهر در تمام مناطق و نواحی شهرى و حواشى آن ، و در نتیجه نخبه گزینى از میان کاندیداها، باید شرط اصلى و پایه اى ، براى انتخاب کننده باشد. ٢- افراد منتخب باید از ظرفیت، قابلیت و تمایل جدى و عینى به همگرایى جمعى و فرافردى، در سطح مدیریت شهرى رشت بر خوردار باشند. تادر گرانیگاهى به نام شوراى شهر، که خردورزى جمعى، مبناى تصمیم گیرى هاى کلان در کلان شهری مانند رشت خواهد بود، پایبند بوده، و به وفاق در تصمیم گیرى در بررسى و تصویب طرح ها و لوایح، بیانجامد، و منافع و مصالح شهر، شهروندان و سازمان شهرى را، به دیگر منافع و مصالح فردى، جناحى و گروهى ترجیح دهند. ٣- ذهن باز، کلان اندیش، توسعه محور، بلند نظرانه ، دورنگر و مردم محور، منش و مشى خردمندان و خرد پیشه گان عاقبت اندیش است، در مقابل ، اذهان بسته و منقبض، کوته نظران خرده بین، فرصت جویان منفعت پیشه و مصادره به مطلوب کنندگان شرایط پیرامونى، از آنچه که وجود دارد و ناتوانان درتغییر وتحول وضعیت نابسامان و غیرشفاف و سوال برانگیز، با نگرش خودمنافع محور و نردبان ترقى طلب، در شأن شهرى چون رشت که مدیریت شایستگان را مى طلبد، نیست ، و از هیچ منظرى نمى توان آن را برتافت. ٤- اعتقاد به تامین زیر ساخت هاى ضرورى ، قبل از ورود فله اى به پروژه ها و طرح هاى غیر اولویت دار، بازنگرى در شیوه هاى جلب اعتماد و اطمینان عمومى، اتخاذ روش هاى نوین در اعتبار سازى شهروندى، باور داشتن به تأمین حقوق شهروندان با محوریت کرامت بخشى به صاحبان اصلى شهر ، یعنى مردمى که شایسته بهترین ها و اولین ها هستند، و عدالت گسترى عمومى در تمام بخش هاى برخوردار و غیر برخوردار شهرى، توان ایجاد مناسبات و ارتباط مدبرانه بین سازمانى با سازمان هاى دخیل در برخى از وظایف و مسئولیت هاى مدیریت در امور شهرى بدلیل نبود مدیریت یکپارچه، و٠٠٠،از سایر ویژگیهاى منتخبین از منظر عمومی باید به حساب آید. ٥- نگرش برون استانى و ملى و فراملى با توجه به ظرفیت ها و استعداد ها و منابع سرشار انسانى، دینى، انقلابى، سیاسى، فرهنگى، اجتماعى، تاریخى، هنرى، و٠٠٠، شهرى و مرتبط استانى و فرامنطقه اى، امکان یابى بهره مندى از تواناییهاى کشورى همچون بودجه و مساعدت هاى دولتى، بهره گیرى از توان و تأثیر نمایندگان منتخب شهر در پارلمان کشورى(مجلس شوراى اسلامى)، و٠٠٠، همچنان باید در افق نگاه انتخاب کنندگان باشد. ٦- امتحان پس داده هاى مردود، شعاردهندگان فقط زیبا سخنگو، وعده دهندگان بدون ثمره و عمل ، که بیشتراز خود ، دیگران را تحت کنترل و تمرکز دارند، مدعیان بدون محتوا که چرایى امور و شکست اهداف تعیین شده را، به جاى اینکه خود پاسخگو باشند ، از دیگران سوال می کنند و خود را همیشه منزه و سایرین را همواره مقصر می دانند، قانون شعاران قانون گریز که فقط اجراى قاعده و قواعد و قانون را در باره دیگران مى ستایند، و٠٠٠، اساسا در منظر رأى دهندگان، باید فاقد وجاهت و اقبال عمومى باشند. ٧- و٠٠٠، بنا بر قاعده اصولى و لحاظ موارد فوق الذکر، باید منتظر بود وملاحظه کرد که، رشتوندان شریف و نجیب و قدرشناس و اساسا با فرهنگ و فرهیخته ، براى داشتن شهرى مطابق آرمان هاى مطلوب خویش، از کدامین منظر کاندیداى مورد نظر خود را ، براى دوره پنجم شوراى اسلامى شهر رشت بر گزیده و به او راى خواهند داد! *شهردار سابق رشت گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.