دفاع تمام قد مدیران شهری از عملکرد شهرداری با چاشنی انتقاد از دیگران/ کارگرنیا: غیر از برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران استانداری چه کرد؟/ حاجی پور: انتظار تشکر نداشته باشید/ از مردم بپرسید که چگونه عم
اختصاصی گیل خبر/ در این جلسه که به ریاست مهندس رضا رسولی رئیس این کمیسیون برگزار شد ، دکتر ثابت قدم شهردار رشت و مهندس بهارمست مدیرخدمات شهری، شهرداران مناطق مختلف رشت، معاون حمل و نقل و امور زیربنایی،مدیرعامل سازمان عمران، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و جمعی از مشاوران و  مدیران حوزه شهری در آن حضور پیدا کردند. رسولی محمدحسین کارگرنیا، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب و مظفر نیکومنش  دیگر اعضای این کمیسیون بودند که در این جلسه شرکت داشتند. در ابتدای جلسه رضا رسولی با گرامیداشت ایام الله دهه فجر ابراز داشت: از همه همکاران عزیزم در شهرداری که چند روز با شرایط جوی نبرد داشتند و به عینه شاهد آن بودیم که همه این عزیزان سعی کردند با امکانات موجود بهترین کار را انجام دهند تشکر و قدردانی می کنم. اگرچه در هر حرکتی جای نقد و بازنگری و بهبود وجود دارد و دلایل هر نقصی که می تواند در عملکرد ما اتفاق بیفتد  به پارامترهایی بر می گردد که ما امروز نشستیم که با بررسی و تدقیق به نقاط مطلوب برسیم. بین دستگاه های اجرایی بحران برف، شهرداری عملکرد قابل قبول تری داشته است/  انتظار ما بیش از این است وی در ادامه گفت: اتفاقات چند روز پیش نشان داد که شهر ما در مقابل بلایای طبیعی می تواند چقد شکننده باشد. در روزهای برفی ما شاهد تندبادی بودیم که عاملی برای شکست درختان شد و این شکست درختان به مسائلی برمی گردد در جای خود قابل بررسی است. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر خاطرنشان کرد: قطعا انتظار ما نمایندگان مردم و خود مردم از تیم مدیریتی و جوان شهرداری کارکرد متفاوتی است و انتظار ما بیش از این است. ما امروز نشستیم که به جای آن که دنبال مقصر بگردیم در جستجوی ارزیابی عملکرد باشیم. اگر قرار است تجهیزات لجستیکی اتفاق بیفتد تصمیم گیری آن باید در حال حاضر صورت بگیرد که شهر آمادگی مقابله با بحران را داشته باشد. رسولی در ادامه بیان داشت: بنده خواهش میکنم که هیچ وقت فراموش نکنیم که این مسیر به جز همدل بودن و همراه بودن بین شهر و شهرداری و چه بین مجموعه مدیریت شهری و  مجموعه بیرونی نمی تواند پیش برود. رسولی همچنین در این جلسه بیان داشت: با همه نقدهایی که است به شخصه بر این اعتقاد هستم  ببین دستگاه های اجرایی بحران برف،  شهرداری عملکرد قابل قبول تری داشته است . اما هدف ما ارائه خدمات بیشتر است و اگر مشکلی وجود داشته است از مردم عذرخواهی می کنم. ثابت قدم  سیستم اتصال آی تی برای اتصال به مرکز بحران باید مورد توجه ما قرار گیرد در ادامه جلسه شهردار رشت جهت ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری و راهکارهای برون رفت از مشکلات احتمالی بلایای طبیعی به ارائه سخن پرداخت. وی در ابتدا افزود: در اجرای بحث جلوگیری از خسارت هرگونه بحران ها قانونگذار حدود قانون را تعیین کرده و از لحاظ قانونی ضابطه کار تعیین شده است. اگر حیطه وظایف را بدانیم ما خیلی مسائل را متوجه می شویم که چه کارهایی بر اساس وظیفه و چه کارهایی بر اساس حس همدلی شکل گرفته است.   دکتر ثابت قدم خاطرنشان کرد: آن چه برای ما اهمیت دارد ایجاد  مرکز کنترل بحران  است که در دستور کار ما است، دوربین های ترافیکی و دوربین های پایش به حداکثر میزان ممکن می تواند برساند که به طور مثال مثلا همگی باید در ساعت فلان باید بیدار باشیم. اگر سیستم ها با نگاه پیشگیرانه به موضوع نگاه کنند که هدف این جلسه برای همین است می تواند ما را به  نقطه مطلوب برساند. شهردار رشت در ادامه بیان داشت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد  سیستم اتصال آی تی برای اتصال به مرکز بحران است که باید در بودجه سال آینده مورد تاکید قرار بگیرد. این امری است که در مدیریت شهرهای مختلف مشاهده میکنیم و دوستان ما در شورا این را در تهران مشاهده کردند.ما نیازی داریم که چنین شبکه سازی صورت بگیرد که این امر اکنون مطرح شده است. وی در ادامه گفت: موضوع دوم ما در مورد ماشین آلات هستند، به لحاظ جمعیتی نمی توانیم بگوئیم که با این ماشین آلات مشکلات شهرمان را بچرخانیم. دورویکرد در مورد ماشین آلات می توانیم در نظر بگیریم ، در رویکرد اول استفاده از ماشین آلات ذخیره است که در اصفهان یا تهران ماشین آلات ذخیره ای دارند که در روزهای بحرانی می توانند شهر را نجات دهند. دومین رویکرد استفاده از بخش خصوصی است. باتوجه به بحران های موجود این موضوع باید در دستور کار قرار بگیرد. موضوع سوم بهینه سازی کیفی نیروی انسانی بویژه در موضوع استفاده  از ماشین آلات است که قاعدتا باید این موضوع مود توجه قرار گیرد. دکتر ثابت قدم در ادامه تاکید کرد: موضوع چهارم هم ضعف سیستم های ارتباطی بین ما و بخش های مختلف ارتباطاتی هست که در سیستم های نواحی خودمان انجام می دهیم که این هم به همان موضوع آی تی و اطلاع رسانی برمیگردد. اگر این مسائل رخ دهد دیگر کسی  دنبال مقصر نمی گردد و  یکی از مشکلات این است که مسئولیت گم می شود. مقصودی بعد دو نصف شب جز نیروهای شهرداری کسی نبود که کار کند در ادامه جلسه علی مقصودی شهردار منطقه 4 به نمایندگی از مدیران مناطق به ارائه سخن پرداخت و  ابراز داشت: پیرو اطلاعیه سازمان هواشناسی ما جلسه ای چهل و هشت ساعت قبل برف داشتیم  و هیچ بهانه ای نداریم که اطلاعی از این موضوع نداشتیم. غروب روز چهارشنبه تمام پتانسیل هایی که باید عملیاتی می شدند حاضر شدند. کارگران و دستگاه های حمل و نقل جهت جهت حل موانع موجود اقدامات خود را آغاز کردند  و کارگران جایگزین نیز همراه شدند. شهردار منطقه 4 با اشاره به شدت برف در ساعت ده شب گفت: شدت وزش باد در ساعات اولیه برف به قدری بود  که من زیر پل یخسازی  یک نقطه پیدا نمی کردم که باد به من نخورد. یعنی شدت طوفان به حدی بود که برف به صورت مردم می رسید و همین ترس ما را بیشتر کرد. وی افزود: ما اولویت های خودمان را تعیین کردیم. تجربه سال های گذشته ما این بود که اجازه ندهیم شهروندان خودروهای خودشان را بیرون بیاورند. این همان بلایی بود که سال هشتاد و سه  داشتیم. برای همین اولویت اصلی ما خیابان های اصلی بود. من به همکارانم اعلام کردم کسی حق ورود به محورهای فرعی را ندارد. ساعت بعد دو نصف شب باید شهادت دهند که جز نیروهای شهرداری کسی نبود که کار کند. ولی برف امکان کار کردن را به ما نمی داد. خودم کارگران فضای سبز را دیدم که با آن برف به شدت در حال کار بودند.  روز شد تمام مسیر اصلی منطقه 4 ما باز بود و دیگر مناطق ما هم همین وضعیت را داشت. شهردار منطقه 4 در ادامه گفت:  بعد از صبح بود که مدیران استانداری  به ما زنگ می زدند که چه خبر ولی بامداد آغاز برف چرا  از ما کسی خبر نمی گرفت که  چه خبر؟ اگر بلوار افتخاری قطع می شد چه مشکلی ایجاد می شد؟ هوا که روز شد همه انتظار داشتند با ماشین بیایند بیرون ولی ما طبق دستور اجازه نداشتیم که وارد محورهای فرعی شویم. بعد از ظهر روز جمعه پارابیجار ما با همه موانع آن باز شد. وی افزود:می گویند چرا بعضی درختان را نزدید. من کولاک را به چشمی خود دیدم که تاکنون چنین کولاکی را سالها تجربه نکرده بودم. شهردار منطقه 4 با اشاره به این که  من دست پاکبانان و کارگران شهرداری را می بوسم در انتها گفت: امیدوارم به جایی برسیم که کسی مشکل را به گردن دیگری نیندازد. از داخل خانه مردم هم خوردویشان را بوکسر کردیم/چهار هزار تماس برای قطعی برق داشتیم بابک رمضانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی رشت نیز در این جلسه با ارائه پاورپوینتی از اقدامات آتش نشانی در هنگام بحران برف  گفت:ما برای برف جلسات متعددی داشتیم، تقسیم کار انجام شده بود و  ماشین آلات را آماده کرده بودیم. سازمان آتش نشانی پاسخگوی بالغ بر بیش از شش هزار تماس شهروندان بود. از  ساعت نه شب چهارشنبه  گشت زنی خودورهادر سطح شهر شروع شد. دویست و پنجاه عملیات توسط این سازمان انجام شد. صد و پنجاه عملیات ما مربوط  به خودروهای شهروندان بود که در این حوادث گیر کرده بود و بیش از چهار هزار تماس مربوط به قطعی برق بود که در  این سه روز اتفاق افتاد. مدیرعامل آتش نشانی رشت در ادامه تاکید کرد:  در حالی که دستگاه های دیگر همچون توزیع برق جوابگوی مردم نبودند. ما از داخل خانه مردم هم خودروهایشان را بوکسر کردیم که بعد نگویند که کاری انجام ندادیم. رمضانی همچنین گفت: می گویند آتش نشانان ما  کلاه ایمنی و دستکش آتش نشانی ندارند. در حالی که شما خودتان مصوب کردید. و هرکدام از نیروهای ما کلاه  و دستکش های ششصد هزتار تا هشتصد هزار تومانی دارند. بهارمست چهل و هشت ساعت اول نخوابیدیم/  اگر نگرانی ها و مشکلاتی ایجاد شد من عذرخواهی می کنم علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری نیز در این جلسه گفت: ما در ستاد مقابله با بحران شهرداری  سالیانه دو مورد جلسه را به صورت روتین برگزار میکنیم. یک مورد در اواسط فصل تابستان جلسات برای آبگرفتگی با حضور مدیران شهری برگزار می شود. خدا را شاکریم که یکی از نقاط مثبت عملکرد چهارم پیش بینی و مساعدت لازم برای تصویب بودجه در مورد هدایت آب های سطحی در سطح رشت بود و در این زمینه استاندار محترم نیز کمک های لازم  و خوبی داشتند. وی افزود:ما جزوء شهرهایی هستیم که قدم های مثبتی در سطح شهر برداشتیم. یک بخش هایی از کار حضور نیروهای  کارگری است و ما وظایف را مشخص میکنیم و همه می دانند که چه کاری صورت بگیرد. بهارمست  در ادامه گفت: جلسه دیگری نیز با نام عملیات زمستانی در فصل پائیز برگزار می کنیم که  صورتجلسات آن موجود است بر خلاف آن حرف هایی که می گویند  شهرداری هیچگونه برنامه ای نداشته و برای خودش تصمیم گرفته است. ما از جرئی ترین تا کلی ترین مباحث سعی کردیم برنامه خودمان را داشته باشیم.  سازمان عمران ما به اندازه کافی ماسه و نمک داشت، اولیت بندی معابر خودمان مشخص بود که به طور مثال اگر برفی بیفتد در چه مسیری کار کنند و اولویت ما معابر اصلی است. وی همچنین گفت: وقتی هفتاد سانتی متر برف می آید تردد غیرعادی است و برای همین است تعطیلی ادارات و مدارس اعلام می شود. وقتی همه اقدامات لازم را برای جهت جلوگیری از تردد مردم صورت داده اند باز کردن معابر فرعی به عنوان اولویت مناسب نیست. معاون خدمات شهری شهرداری رشت خاطرنشان کرد: بعضی دوستان گفتند که من اصلا در رشت نبودم که من آن ها را به خدا واگذار میکنم. ما از اول ماجرا  حضور داشتیم.  مسیر جاده گیل به سمت جاده تهران راپنج بار پاکسازی کردیم و بازهم پرشد. هیچکدام از بچه ها در چهل و هشت سال اول یک دقیقه هم نخوابیدند. خودمن هشت ساعت در چهار روز گذشته نخوابیدم. وی همچنین گفت:  روز اول همه  راه ها قابلیت تردد یک خودرو را داشت. البته حمل و نقل به کندی صورت می گرفت و شرایط کند طیعی بود و انتظار بیشتری نمی رفت. بهارمست در ادامه گفت: آن چه شهروندان ما را کمی دلگیرتر کرد این مساله قطعی برق منازلشان بود که نگرانی هایی ایجاد کرد و البته همکاران ما در توزیع برق زحمات خودشان را کشیدند. کارگرنیا معاون خدمات شهری شهرداری رشت در ادامه تاکید کرد:  ما انتظار داشتیم که نتیجه زحمات ما بهتر ازاین اتفاق می افتاد. اگر نگرانی ها و مشکلاتی ایجاد شد من عذرخواهی مینمایم و امیدواریم در پدیده های طبیعی دیگر سعی کنیم که مشلات مردم کمتر شود. غیر از برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران استانداری چه کرد؟ محمدحسین کارگرنیا نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با تشکر از مدیران شهری برای اقداماشان گفت: حق مردم بیشتر از این ها بود. اگر قصوری بود به نوبه خودم عذرخواهی می کنم. دوستان شورایی هم در این برف بیدار بودند. تا ساعت سه صبح من و جناب آقای نیکومنش با هم بودیم. حتی پشت یک دستگاه راهسازی مشاهده کردیم که با وجود تلاش برای پاکسازی دوباره برف پوشیده می شد. کارگر نیا در ادامه گفت: ما مجموعه ای در مرکز استان به نام ستاد مدیریت بحران داریم که وظیفه آن یکپارچه کردن تمام دستگاه ها است. متاسفانه در برف اخیر به جزء امکانات لجستیکی و ادوات شهرداری چیز دیگری ندیدیم. آیا نباید بررسی شود که جایگاه ستاد مدیریت بحران چگونه است. غیر از برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران چه کرد؟ آمار باید گرفته شود که چه کمک هایی می توانستند انجام دهند که  این کار صورت نگرفت؟ چرا مدیریت بحران به وظیفه خود در یکپارچه کردن مدیریت بحران اقدامی نکرد. ما تنها شنیدیم که  در فلان ساعت جلسه داریم و مصاحبه می کنند و مجموعه شهرداری و شورا را زیر سوال ببرند. وی در پایان گفت: اگر قرار است همه از شهرداری ایراد بگیرند انگیزه خدمتی  در آینده از شهرداری گرفته شود و این مسائل باید توسط دکتر ثابت قدم در این جلسات گفته شود.  امکانات لجستیکی شهرداری  خدماتش را خارج از رشت برد  شیرزاد فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر و عضو کمیسیون ترافیک نیز به همه مسئولین استانی خسته نباشید گفت: بارش برف همه مسئولین را غافلگیر کرد و نگرانی های مردم بحق است. همه مسئولین از استاندار تا دستگاه های اجرایی  و شهردار عذرخواهی کردند. وی افزود: همینطور که آقای کارگرنیا اشاره کردند ما نیز بیدار بودیم. اعضای شورا نیز حضور داشتند و بنده نیز در همان ساعات اولیه حضور میدانی داشتم و قصدم این بود که پیگیری های لازم را انجام دهیم. سخنگوی شورا در ادامه تاکید کرد:  علی رغم همه تلاش های مسئولان مردم راضی نبودند و این موضوعات باید آسیب شناسی شود. اگرچه هرکدام ما دارای مسئولیتی هستیم، اما باید مسئولیت خودمان را به درستی انجام دهیم. خوب است که هرکدام از دوستان اظهارنظرهای خودمان را انجام دادیم، این که حوزه استانداری و مجمع نمایندگان می تواند کارساز باشد، دوست داریم که چقدر از اعتبارات ملی در مباحث مختلف  و مرتبط تلاش شده است. اگرچه تلاش ها انجام شدهاما ما باید قبول کنیم که ما نتوانستیم با عملکرد دقیق خودمان رضایت شهروندان را انجام دهیم. شیرزاد همچنین بیان داشت: یکی دیگر از موضوعات قطعی های مکرر برق به دلیل فرسودگی شبکه بود. وقت برق قطع شد خیلی از مردم آب آن ها نیز قطع شد. قطعی برق بسیار به چشم می خورد. با تشکر ازاستاندار محترم برای این که حضور داشتند اما در حال حاضر آب و برق بسیاری از مردم قطع است و ان شاء الله با کمکی که از وزیر نیرو گرفتند به مشکل فرسودگی شبکه های ما کمک کنند. این عضو کمیسیون ترافیک در ادامه تاکید کرد:  امکانات لجستیکی ما  خدماتش را خارج از رشت برد و این خلاء یک مقدار وضعیت شهر را بحرانی کرد. ولی این پذیرفتنی نیست و ما به عنوان نمایندگان پارلمان شهری تاکید می کنیم که اگر کمبودی وجود دارد برنامه ریزی ها لازم انجام شود. جذب اگر در بخش زیرساخت مشکل داریم چرا  در این دوسال جدی تر گرفته نشده است حجت جذب دیگر عضو کمیسیون هم در ادامه جلسه اظهار داشت: در لابلای سوالاتی که بچه های شورا  در جلسات مختلف داشتند این بود که بحث سازمان های دیگر در این عملیات چه چیزی بود. وی افزود:  این اتفاقی که افتاد را به عنوان فرصت باید استفاده کنیم. نقاط ضعف خودمان را باید برطرف کنیم. جلسه ای است که دوستان عملکرد خودشان را توضیح می دهند. ولی جلسه خوب است بگذارید که نقاط ضعف ما کجا بوده و اگر در بخش زیرساخت مشکل داریم چرا  در این دوسال جدی تر گرفته نشده است. هنوز زمستان تمام نشد و خوب است جدی تر با این موضوعات برخورد شود. جذب همچنین بیان داشت: سوالی که خودم دارم این است که در بحث مدیریت ما ضعف داشتیم یا نداشتیم؟ و  این ضعف در کجا بوده است. شاید این نقد درست باشد  ادوات به خوبی توزیع نشده است و این پیوند به محورهای اصلی نتوانسته اتصال پیدا کند. وی افزود: ما می توانیم از تجربه استان های دیگر اسفاده کنیم که آن ها در زمینه بحران چگونه عمل می کنند. وی در پایان درخواست کرد: خواهش میکنم  با ادواتی که در سطح شهر کار کرده خیلی از آسفالت دچار مشکل شده و خواهش من این است که نسبت به این مناطق توجه داشته باشید که نارضایتی دیگری صورت نگیرد. انتظار تشکر نداشته باشید/ شما خوب بودید اما عالی نبودید/ از مردم بپرسید که چگونه عمل کردید/ آقای شهردار شجاعت در عذرخواهی داشته باش حاجی پور اسماعیل حاجی پور نیز در این جلسه ابراز داشت: آن چه این برف را با برف های دیگر متفاوت می کند این است که  برای اولین بار بحران اتفاق افتاد و همه با هم نبودیم.من سی و هشت سال کار اجرایی کردم و برف های مختلفی را دیدیم. انرژی که دراستای رفع مشکل مردم میتوانست صورت بگیرد در جستجوی مقصر پیدا کردن صرف شد. حاجی پور ادامه داد: من به همه شما خسته نباشید می گویم. هرچند وظیفه خودتان را انجام دادیدو  اصلا انتظار تشکر نداشته باشید. نباید این بدعت انجام شود که وظیفه خودمان را انجام دهیم و بعد انتظار تقدیر داشته باشیم. این که آقای رمضانی شما مریضی را در راه بردید وظیفه انسانی شما بود.شهرداری با تشکیلات دولتی متفاوت است. آقای شهردار، آقایان مدیر شما از پول مردم دارید استخراج می کنید و باید برای آن ها خدمات رسانی کنید. این عضو کمیسیون ترافیک تاکید کرد:این که حالا چند جا خارج از روال کاری کنیم انتظار تشکر نداشته باشیم.  وی افزود: دوستان بگذارید یک حقیقت را به شما بگویمشما خوب بودید اما عالی نبودید.  سال 92 عالی بودید ولی الان انتظار نداشته باشید برایتان کف بزنند. وی ادامه داد: آقای شهردار می خواهم این را به آرای مردم بگذارید. به خدا قسم بهترین داوران مردم هستند. به مردم بگوئیید به عملکردتان نمره دهند و بگذارید مردم با دلشان اعلام کنند. حاجی پور افزود: ما می بینیم که جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل می شود و رئیس شورا دعوت نمی شود. البته این تقصیر آقای استاندار نیست. کسانی هستند که دعوت کردن چنین کاری کردند. این عضو پیشکسوت شورا در ادامه خطاب به شهردار گفت:یک کارگروهی بررسی کنید و آسیب شناسی شود و ببینید مشکلات چه است. وی افزود:  آقای دکتر شما در اجرا توانمند هستید. من شما را قبول دارم. شما شجاعت دارید ولی شجاعت در عذرخواهی داشته باش. حاجی پور اظهار داشت: در سال های گذشته تا راه  اصلی ها باز نمی شد  ما تحت هیچ شرایطی به فرعی نمی رفتیم. آن موقع این اتفاقات نمی افتاد و اوضاع بهتر می شد. شاید یکی از مشکلات این بود که کنترل بحران در دست مرکز نبود و ما  امروز مرکز بحران را منطقه بندی کردیم. وی در پایان گفت: من نیز  از مردم شجاعانه  عذرخواهی میکنم.