به گزارش گیل خبر، یکی از جدیدترین تولیدات کارخانه ی خودروسازی ایران خودرو دنا نام دارد. این محصول یک خودرو بسیار مناسب شهری است که دارای مصرف سوخت کم با تراکم پایین است. از دیگر ویژگی ها خوب این خودرو می توان به محفظه ی اتاق سالن و ظاهری جذاب آن اشاره کرد. دنا در واقع یک باز طراحی از خودروی سمند است که در نهایت به یک خودروی مجزا تبدیل شده است. مشخصات فنی این خودرو شامل EF7 دارای ظرفیت 1645 لیتر با بیشینه توان معادل 114 اسب بخار است که می تواند در بیش ترین حالت گشتاوری 155 نیوتون متری ایجاد کند. نسبت تراکم این خودرو 11 است که از استاندارد یورو 4 برای آلایندگی برخوردار است. بیشینه سرعت خودروی دنا 190 کیلومتر در ساعت است. دنا برای رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر به 12.3 ثانیه زمان احتیاج دارد. خودروی دنا در چرخ های جلو و عقب خود از ترمز دیسکی بهر می برد و دارای فن آوری های ABS و EBD هم هست. هم چنین در این خودرو شاهد جعبه دنده ی تک کلاچه 6 سرعته هستیم. با این توضیح اجمالی در مورد ویژگی های فنی به بررسی ویژگی های ظاهری این خودرو خواهیم پرداخت. فرمان این خودرو مانند سایر خودروهای ایرانی در سمت چپ آن واقع شده که دارای یک داشبورد کنسول وسط چوبی است. در قسمت بالایی کنسول دنا شاهد یک صفحه نمایش رنگی هستیم که می تواند مسیرها را نمایش دهد، اخطار ایمنی بدهد و فایل های ویدیویی پخش کند. از منظر ایمنی هم برای راننده و سرنشین جلویی 2 عدد کیسه ی هوا تعبیه شده است. از دیگر امکانات این خودرو می توان به سیستم پاشش انژکتور الکترونیکی، سیستم هشدار روشن بودن چراغ ها، حسگر دنده عقب و قفل مرکزی اشاره کرد. شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از قدیمی ترین خودروسازان ایران دارای 50 سال قدمت است که سابقه ای طولانی در تولید خودروهای ملی و مونتاژشده دارد. تولیدات اصلی این کارخانه را می توان پژو 206، پژو 405، پژو پارس و سمند دانست. ایران خودرو دارای بیشتر از 2000 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در سرتاسر ایران است. شاید اکثر مردم و یا حتی کارشناسان فعال در عرصه ی خودرو تصور کند دنا یک فیس لیفت- Face Lift – از خودروی سمند است اما این ذهنیت ها باعث نمی شود مدیران طراحی در ایران خودرو، ادعای فیس لیفت را تایید کنند بلکه در واقع آن ها باور دارند که چنین واژه هایی در این شرکت شایع نیست و دنا یک اتومبیل کاملا تازه است نه یک سمند با طراحی ظاهری جدید. خودروی دنا در حقیقت حاصل یک پروژه ی حدودا 10 ساله از ایران خودرو است، در این پروژه که NX7 نام داشته قرار بوده دنا به عنوان سومین خودروی ملی پس از سمند و را نا معرفی شود. با این وجود، اولین ورود خودروی دنا به بازار با یک شک همراه شد چرا که قیمت دنا دارای تفاوت قیمت زیادی با دیگر خودرهای ملی داشت؛ و در مقایسه با دیگر خودروهای ملی مانند سمند و پژو 405 دارای اختلاف قیمتی 15 تا 20 میلیونی بود. درحالی که در تبلیغات اولیه قرار بود پروژه ی NX7 منجر به تولید خودرویی جایگزین برای پژو 405 و سمند شود؛ اما در سال 91 با ورود این خودرو به بازار، هیچ کدام از این برنامه های محقق نشد. طراحی ظاهری هرچند ممکن است در برخورد اول با دنا آن را ناموزون تصور کنید و خطوط شکسته ی زیاد آن چندان جالب به نظر نرسند اما نمی توان بی انصافی کرد و آن را خودرویی با ظاهری زیبا معرفی نکرد. طراحی دنا هنوز به پای خودرهای خارجی نمی رسد اما ظاهر این خودرو نسبت به خودروهای ایرانی دیگر یک سرو گردن بالاتر قرار می گیرد. هرچند ردپاهایی از خودروی سمند هنوز در دنا مشهود است مثلا اگر از کناره ها به این خوردو نگاه کنیم به وجه تشابه زیادی با سمند خواهیم یافت. عمده تفاوت آن ها در طراحی دماغه است که در دنا کشیده تر طراحی شده است. از طرف دیگر می توان دید که شکل ظاهری و اندازه ی دنا مانند سمند است اما طراحی دستگیره ی درها بیشتر شبیه خودروهای خارجی شده است. رینگ های دنا 15 اینچی هستند البته شاید استفاده از رینگ های بزرگ تر انتخاب بهتری برای جلوه بخشیدن به قسمت های کناری خودرو بود؛ اما در هیچ قسمتی به اندازه ی عقب خودرو شاهد تفاوت در آرا و نظرات نیستیم، برخی معتقدند چراغ ها و سپر دنا بیش از حد ساده هستند و نمی توانند جلوه ی زیبایی به این خودرو بدهند درحالی که برخی دیگر همین سادگی سپر و ترکیب شدن با چراغ های ال ای دی را زیباتر می دانند. به هر حال می توان گفت کمی هماهنگی بیشتر در طراحی قسمت های مختلف دنا می توانست هماهنگی بیشتری به این خودرو بدهد. اما دنا دقیقا از کجا کپی برداری شده است؟ شاید شنیده باشید که خودروسازانی نظیر هیوندای و کیا همواره متهم به کپی برداری از خودروهای اروپایی در طراحی خارجی و داخلی خودروهایشان می شوند. اگر به داخل کابین دنا نگاهی اندازیم، طراحی داشبورد این خودرو از اولین موارد جالب توجه آن تلقی می شود. این در حالی است که مواردی مثل دو خط چوب کناره ها، دریچه ی هوا، نمایشگر لمسی و موارد بسیاری دیگری تداعی کننده ی داشبورد خودروی هیوندای سوناتا است. این کپی برداری در شرایطی است که خود سوناتا متهم به کپی برداری از خودروهای اروپایی است. یکی از نقاط قوت دنا در طراحی داخلی، تغییر شکل کلی پشت آمپر با به بیان صحیح تر کیلومتر شما آن است. این طراحی به نحوی است که دنا را بسیار شبیه به خودروهای خارجی کرده و در میان خودروهای داخلی منحصربه فرد ساخته است. از طرفی فضای داخلی این خودرو مانند سمند دارای فاصله ی مناسبی بین صندلی های جلو و عقب است که باعث می شود سرنشینان در وضعیت مطلوبی قرار بگیرند؛ بنابراین می توان راحتی سرنشینان را از مشخصه هایی قلمداد کرد که شرکت سازنده ی خودرو در هنگام ساخت دنا به آن اهمیت خاصی داده است. دنا هم مثل دیگر محصولات ایران خودرو 4 سیلندر است، این موتور 4 سیلندری خطی با حجم 1600 تا 1800 سی سی می تواند توانی معادل 95 الی 120 اسب بخار تولید کند. بر همین اساس طبق معمول محصولات ایران خودور در این محصول هم از یک موتور 4 سیلندر با 16 سوپاپ خطی و حجم 1645 سی سی استقاده شده است. گفتنی است این خودرو موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 است که بیشینه توان خروجی 114 اسب بخار و گشتاوری به اندازه ی 155 نیوتون متر ایجاد می کند. این موتور که EF7 نامیده می شود قبلا در خودروی سمند سورن هم استفاده شده است. موتور EF7 نسبت به بقیه موتورهایی که ایران خودرو در اتومبیل های خود از آن ها بهره می برد اکونومیست تر، پیشرفته تر و با استهلاک کمتر است؛ بنابراین می توان EF7 را به عنوان یکی از بهترین موتورهای شرکت ایران خودرو در نظر گرفت. البته 114 اسب بخار با در نظر گرفتن وزن 1258 کیلوگرم برای دنا کمی ضعیف به نظر می رسد؛ اما دنا می تواند در 12.03 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد و بیشینه سرعتی برابر 190 کیلومتر در ساعت داشته باشد بنابراین می توان با توجه به این وزن بالا، عملکرد آن را در مجموع مطلوب ارزیابی کرد. البته در به وجود آمدن گشتاور این خودرو وجود جعبه دنده ی 5 سرعته ی دستی با ضریب های به نسبت کوتاه تاثیر گذار بوده است. گرچه در این بازه ی قیمتی که دنا عرضه می شود، داشتن دنده ی خودکار یک توقع معقول به نظر می رسد؛ زیرا در وضعیت فعلی بازار ایران، خودروهای چینی با قیمت هایی برابر و یا حتی کمتر از دنا دارای سیستم انتقال قدرت خودکار هستند. ایمنی از بزرگ ترین نقاط قوت دنا می توان به طراحی و عملکرد سیستم ترمزش اشاره کرد. ترمزهای دنا در محورهای جلو و عقب خود دیسکی هستند. ضمن این که ترمز این خودرو ABS و دارای پوستر MBA می باشد. علاوه بر این ها این خودرو به یکی در بهترین و کاربردی ترین تکنولوژی های ترمز در دنیا یعنی سیستم توزیع الکترونیکی نیرو، EBD مجهز است. هم چنین ترمز گیری این خودرو در آزمون های انجام شده عملکرد بسیار خوبی از خود بروز داده است و بر خودرویی مانند سمند پیشی گرفته است... علاوه بر این وجود دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و هم چنین وجود ستون قرمان جمع شونده باعث شده ایمن دنا در حدی قرار بگیرد که بتواند سه تاره ی ایمنی را از EuroNcap کسب کند. دنا می تواند یک گزینه ی خوب برای کسانی باشد به دنبال خودرویی شهری با مصرف و استهلاک پایین هستند از طرف دیگر این خودرو هزینه ی مصرف کم و راحتی زیادی برای سرنشینان فراهم می کند. قطعا دنا به عنوان یک محصول ایرانی گزینه ای خوب برای خریداران محسوب می شود؛ اما برای کسانی که به دنبال طراحی اسپرت و شتاب و سرعت بالا هستند خودروهایی با وزن کمتر، ضریب دنده ی کوتاه تر و توان خروجی بالاتر وجود دارد. به هر حال نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد که از دید اکثر کارشناسان و عموم مردم، دنا نسبت به امکاناتی دارد در قسمت بالایی عرضه می شود.   موتوتل
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code