به گزارش گیل خبر، غلامرضا ظریفیان در گفت وگویی، درباره علل حادثه ساختمان پلاسکو و عبرت هایی که می توان از آن گرفت با اشاره به اینکه این اتفاق چند لایه دارد، اظهار کرد: اکنون به جای استفاده سیاسی از این داستان و پیدا کردن متهم باید به این اندیشید که اگر این اتفاق در ابعاد بزرگتری رخ دهد، چه اتفاق می افتاد و چگونه می توان با آن مقابله کنیم.

وی در ادامه افزود: اتفاق پلاسکو هشدارهای علمی و الهی است که اگر به آن ها توجه نکنیم قطعا ما با مشکلات بزرگتری روبرو خواهیم شد و عواقب سخت تری در انتظار ما خواهد بود.

این فعال سیاسی با اشاره به یک خصیصه در فرهنگ عمومی جامعه که کار امروز را به فردا می اندازیم اظهار کرد: ما از بچگی و در مدرسه خانواده و جامعه آموخته ایم که مسائل مهم را به آینده موکول کنیم و دو ویژگی تنبلی و شلختگی به زیست جهان ما تبدیل شده و تربیت ما یک تربیت تقدیری است . این خصیصه بین افراد عادی و هم بین مسئولان وجود دارد. ما همواره از مشکلات فرار می کنیم تا مشکلات خود به خود حل شوند.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: من نمی خواهم به مسئله پلاسکو نگاه جناحی کنم، اما واقعا این مسئله مطرح است که اگر پلاسکو چند سال پیش پلمپ می شد افکار این گونه قضاوت می کرد که چرا زندگی مردم را در این اوضاع اقتصادی مختل کردید. اما اکنون افکار عمومی گوید چرا این اتفاق از قبل پیش بینی نشد؟ ما شاهد وجود خصیصه واگذاری بسیاری از مسائل مهم به تقدیر در جامعه هستیم.

ظریفیان با بیان اینکه وقوع زلزله در تهران و سست بودن زمین این شهر حتی قبل از انقلاب مطرح شده است ، تصریح کرد: با این وجود به این هشدارها توجه نشده ، مردم در گسل های تهران برج های بلند مرتبه می سازد و مسئولان هم به راحتی با دریافت پول آسمان تهران را برای ساخت این برج های می فروشند.

وی در ادامه گفت: جامعه علاوه بر اینکه بسیاری از امور را به تقدیر واگذار می کند دچار نوعی تعلیق تاریخی و فراموشی تاریخی می شود. یعنی اتفاق می افتد پس از آن چند شعار، نگرانی و متن ادبی منتشر می شود و سپس این موضوع فراموش شده تا دوباره حادثه ای رخ دهد.

ظریفیان افزود: یکی از نظریه پردازان توسعه ژاپن عنوان می کند رمز موفقیت این کشور در دستیابی به توسعه توجه به اموری است که ظاهرا کم اهمیت است اما بسیار مهم است مثل مسئله آموزش که باید در مدرسه ، خانواده و دانشگاه انجام شود.  اگر ما به این مسائل توجه نکنیم باز هم شاهد حوادثی مثل پلاسکو خواهیم بود.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: مدیریت یک علم و دانش است .  در همه جای دنیا مدیران سطح یک با نگاه سیاسی انتخاب می شوند . نگاه سیاسی به این معنا که مثلا وزیر به دنبال تحقق سیاست های آن نظام باشد البته به تجربه و تخصص فرد برای قرارگرفتن در پست وزارت هم توجه لازم می شود  اما در سطح پایین تر یعنی در سطح معاونت ها و کارشناسان به هیچ وجه افرادی که تجربه و تخصص لازم را ندارند در مناصب گذاشته نمی شوند.

وی همچنین گفت: در واگذاری بسیاری از مسئولیت ها به تخصص، آموزش های دوره ای و جدید و انباشت تجربه توجه می شود در حالی که ما در ایران ضد آموزش هستیم و این آفت در میان مدیریت های سطح میانی ما وجود دارد. این جا این بحث مطرح می شود که اعضای شورای شهر یا شهردار باید چه ویژگی ها و توانمندی هایی داشته باشند که در این سمت ها قرار بگیرند؟

ظریفیان همچنین در ادامه با بیان اینکه وجود مافیا در کشور ما یکی از مشکلات جامعه است خاطر نشان کرد: در خیلی از برنامه ریزی ها و رویه ها این مافیا که دربخش مسکن،خودرو ، بانک ها و ... وجود دارد اجازه نمی دهد یک تغییر جدی، عقلانی و علمی رخ دهد.  شما گزارش وزارت بهداشت در ارتباط با آلودگی هوا را بخوانید که 20 الی 25 درصد فوتی ها مربوط به همین آلودگی است اما چرا نمی توان با این آلودگی مقابله کرد؟ تعداد فوتی های ناشی از آلودگی  از اتفاق پلاسکو بیشتر است اما چون پلاسکو جنبه های عاطفی و حماسی یافت بیشتر مورد توجه است.

این فعال سیاسی در پایان با بیان اینکه مرگ و زندگی انسان ها بسیار مهم است و در قرآن هم اشاره شده است که کسی که عمدا کسی را بکشد گویی همه جامعه را کشته است ، تصریح کرد: این قطب های خاص و مافیاها اجازه نمی دهد مسیر توسعه کشور به درستی پیش برود.

ایسنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code