به گزارش گیل خبر، مبارزه با کالای قاچاق در کشور یک حکم حکومتی بوده و رهبری انقلاب در این راستا بارها گوشزد فرمودند.

تأکید رهبری برای مقابله با کالای قاچاق از یک سو به شعار سال مرتبط بوده که باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل جدی صورت گیرد تا مردم آثار و برکات آن را به صورت ملموس درک کنند.

قضیه این است که رهبر انقلاب سال هاست در مورد کالای قاچاق به مسؤولان هشدارها و تذکرات لازم را داده اند و از فرمان ویژه ایشان در مورد ضرورت مبارزه قاطع و جدی با قاچاق و تشکیل یک کانون مرکزی نزدیک به ریاست جمهوری و دستگاه های مربوطه، بیش از 14 سال می گذرد اما در بازه کنونی که نظام جمهوری اسلامی با جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه بوده ضرورت این امر به مراتب بیش از گذشته است.

مسأله قاچاق اکنون برای جمهوری اسلامی ایران تنها یک معضل اقتصادی صرف نیست و حاوی ابعاد امنیتی، سیاسی و فرهنگی بوده به طوری که حجم اقتصاد غیررسمی «اقتصاد پنهان» که یکی از ابعاد آن قاچاق کالا و ارز است، نسبت به تولید ناخالص داخلی به بالاترین میزان خود از سال ۱۳۵۵ تاکنون یعنی ۲۱.۲ درصد در سال ۱۳۸۹رسیده است.

این مسئله می تواند با توجه به خصلت پنهانی بودن، زمینه بسیاری از فعالیت های مخل نظام، مانند گسترش اعتیاد، فساد اخلاقی، طلاق، فعالیت های تروریستی و خرابکارانه و مانند آن را فراهم کند.

در این راستا خبرنگار فارس در یک تحقیق میدانی با سرکشی به سطح بازار در منطقه بالای شهر رشت «گلسار» وجود برخی از انواع میوه های قاچاق آمریکایی را مشاهده کرده است.

واردات موز، آناناس و انبه دارای مجوز فروش هستند و وجود انواع مرکبات، انبه کنیا، شاه بلوط ترک و گلابی آمریکایی و... در برخی مغازه های بالای شهر نشانه ردپای قاچاق میوه در این شهر است.

عرضه میوه های قاچاق که براساس تشدید نظارت ها به شدت کاهش یافته بود، دوباره در سطحی کمتر به برخی مغازه ها بازگشته و با قیمتی بالاتر نسبت به قبل در حال فروش است.

موضوع ورود میوه های قاچاق از سال های قبل وجود داشته و هرساله به صورت کم و بیش این میوه ها به کشور وارد می شود اما در یکی دو سال اخیر شاهد ورود لجام گسیخته انواع میوه های خارجی به صورت قاچاق بودیم که این امر حتی نگرانی هایی از بابت تغییر ذائقه ایرانیان را به وجود آورده است.

سازمان تعزیرات حکومتی پیرو فرمایش های رهبر معظم انقلاب اسلامی که «واردات انواع و اقسام میوه های خارجی را خجالت آور دانسته بودند» مبارزه جدی با قاچاق میوه های خارجی صورت داده و گشت های مشترک به منظور برخورد با میوه های خارجی قاچاق توسط این سازمان و دیگر ارگان های مربوطه ایجاد شد.

این شرایط موجب شد با اذعان مسؤولان اتحایه های فروشندگان و بارفروشان میوه، علاوه بر اینکه فروش میوه قاچاق در میدان های مرکزی میوه و تره بار قطع شده بود، بلکه در خرده فروشی های سطح شهر دیده نمی شد.

مشاهدات میدانی اخیر اما نشانگر آن است که با وجود تمام این تلاش ها دوباره شاهد فروش این میوه ها به صورت چراغ خاموش و در سطحی کمتر دوباره در مغازه های شهرمان هستیم.

برای تصدیق این ادعا تنها کافی است سری به میوه فروشی های سطح شهر به ویژه بالای شهر زده و برای خرید این میوه ها تقاضا داشته باشید اما گویا موضوع قاچاق میوه بسیار جدی تر از این حرف هاست.

حال باید پرسید اینان چه کسانی هستند که با توجه به تأکید جدی رهبری مبنی بر ممانعت از ورود این میوه ها، به کار خود حتی در شهرستان ها ادامه می دهند.

نکته دیگر اینکه حجم میوه های قاچاق به حدی بالاست که نمی توان باور داشت چند قاچاقچی خرده پا، مخفیانه و از کوه و بیابان این میوه ها را وارد کرده اند.

آوردن هزاران تن میوه از چین و مصر و برزیل و اقصی نقاط دیگر جهان و رد کردن کانتینری از مرزهای ایران حتماً نیازمند عملیات گروهی و سازماندهی تشکیلاتی است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه درصد زیادی از میوه های وارداتی آفت زا هستند که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و باید توجه داشت که ورود میوه های ممنوعه خسارت های جبران ناپذیری مانند شیوع بیماری های واگیردار و قارچی را به همراه دارد و سبب کاهش راندمان تولیدات محصولات کشاورزی به دلیل گستردگی آفات به داخل کشور می شود.

اگر این آفات در بخش کشاورزی توسعه پیدا کند از سموم با درصد زیاد نمی توان استفاده کرد چرا که این امر خود تبدیل به یک عامل بیماری زا می شود.

اکنون براساس آمار موجود، گستردگی آفت های ناشی از ورود میوه های ممنوعه به کشور به دلیل نبود بسترهای نظارتی و کنترلی بسیاری از مناطق کشور و محصولات کشاورزی را در بر گرفته و رفع این معضل نیازمند یک حرکت و عزم ملی است.

مصوبات و قوانین زیادی برای جلوگیری از قاچاق و واردات بی رویه این محصولات در کشور وجود دارد اما نیازمند اصلاح هستند و در کنار این امر باید کارگروه های تخصصی برای حل این بحران در بخش کشاورزی در نظر گرفته شود.