جعفرزاده در نشست تخصصی سازمان برنامه و بودجه استان گیلان:
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ ۱۶:۰۹ چاپ
اختصاصی گیل خبر/  امین مهرآور:  درابتدای این نشست  محمد علی محمدی ریاست سازمان برنامه و بودجه استان گیلان بیان داشت: امروز هجدهمین نشست توسعه استان است که به دلیل همزمانی با ایام بررسی لایحه بودجه در مجلس از آقای مهندس جعفرزاده دعوت کردیم تا سخنانی در این رابطه داشته باشند. وی در ادامه ابراز داشت: لایحه بودجه از ابتدا تا انتها مراحل متعددی را پشت سر می گذارد، نخست این که لایحه باید توسط تمامی دستگاه های اجرایی تهیه شده و به هیات دولت برود، سپس تصویب بودجه طی یک فرآیند پیچیده در هیات دولت است، مرحله بعد بررسی و تصویب لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی است که طی یک فرآیند پیچیده صورت می پذیرد. محمدی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: پس از تصویب بودجه توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان جهت اجرایی شدن به دولت ارجاع می شود و دولت مکلف است بودجه مصوب شده را اجرا نموده و گزارش آن را به مجلس ارائه کند و مجلس هم از طریق دیوان محاسبات بر روند اجرای بودجه نظارت کند. در ادامه این نشست جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه توسط مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: پس از پشت سرگذاشتن 6 هفته سخت، برنامه ششم توسعه نوشته شد که بنده فکر می کنم اجرای آن خیلی سخت باشد. وی در ادامه عنوان کرد: لایحه بودجه سال 1396 داری 13جزء ، 78 بند و 23 تبصره است، نماینده مردم رشت همچنین در تشریح جزییات لایحه بودجه تصریح کرد: هر بودجه ای که نوشته می شود یک سری مفروضات دارد از جمله این که ما در لایحه بودجه در نظر داریم روزانه ۲۱۷۵۰۰۰ بشکه نفت به ازای هر بشکه 55 دلار و۲۴۵۰۰۰ میعانات گازی صادر کنیم و که مجموع آن به عدد 50میلیارد دلار می رسد، که پیش بینی ما در لایحه بودجه سال 1396 برای هر دلار 3300 تومان است. جعفرزاده با تشریح جزییات لایحه بودجه سال 96 ادامه داد: پیش بینی ما برای تولید ناخالص داخلی 7/7 درصد، نرخ تورم 6/7 درصد، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی 20درصد بوده است، همچنین 54400 میلیارد تومان منابع برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده است. نماینده مردم رشت در ادامه با اشاره به انتقاداتی که در هفته های اخیر پیرامون لایحه بودجه در رسانه ها مطرح شد، گفت: مبنای کاهش یا افزایش اعداد و ارقام این گونه که در رسانه ها مطرح شده نباشد، برای مثال شاید عددی در بودجه نسبت به سال گذشته آن کاهش پیدا کرده باشد اما نسبت سهم استان نسبت به کل بودجه افزایش یافته است، در واقع آن چه باید مورد مطالبه باشد نسبت سهم نسبت به کل بودجه است. جعفرزاده ایمن آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح سهم استان گیلان از بودجه کل کشور پرداخت و بیان داشت: بودجه استان ما در بخش حقوق و مزایا و سایر 370 میلیارد تومان و در بخش تملک و دارایی 247 میلیارد تومان می باشد و در مجموع 970 میلیارد تومان سهم استان گیلان از بودجه کشور می باشد. وی در ادامه به نقش هر استان در مجموع درآمد کشور اشاره کرد و گفت: هر استانی در میزان درآمد کشور یک نقش دارد که این نقش دو وجه دارد کی میزان نقش هر استان و دیگری سهم هر استان است، هدف گذاری ما باید اینگونه باشد که سهم تعهد استان در بودجه درآمدی را کمتر و سهم جذب بودجه درآمدی از استان ها را بیشتر کنیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: درآمد دولت از مجموع استان ها 87000 میلیارد تومان است که از این مقدار 25600 میلیارد تومان در بین استان ها تقسیم می شود و سوال مهمی که مردم و رسانه های باید بپرسند این است که استان گیلان در سال چه میزان تعهد درآمد به دولت داشته و چه میزان بودجه دریافت کرده است. وی خاطرنشان کرد: تعهد استان گیلان در این مبلغ 87000 میلیارد تومان، 1236 میلیارد تومان یعنی 42/1 درصد و رتبه ما در میان استان ها 15 می باشد، اما سهم ما از منابعی که به خود اختصاص می دهیم 7/3 درصد است که در این رقم در رتبه 11 قرار گرفته ایم و ما باید تلاش کنیم که سهم کمتری تعهده کرده و سهم بیشتری جذب کنیم. انتقادات باید برمبنای بررسی دقیق باشد عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1396 در ادامه سخنان خود بیان کرد: اصطلاحی داریم به عنوان «ضریب بازگشت» هرچقدر این ضریب افزایش پیدا کند، بودجه هم افزایش پیدا می کند، ضریب بازگشت استان گیلان 48/78 می باشد و در این میزان هم رتبه 14 را داریم. غلامعلی جعفرزاده در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه انتقادات باید برمبنای بررسی دقیق باشد، خاطر نشان کرد: برای مثال سهم بودجه فرهنگ و هنر در لایحه بودجه سال 1395 نسبت به کل بودجه 3درصد می باشد، در لایحه بودجه سال 1396 علیرغم این که رقم عددی این بودجه 15درصد رشد داشته اما همچنان نسبت آن به کل بودجه 3درصد می باشد، لذا کاهش رقم های ریالی بدون درنظر گرفتن سهم بودجه مربوط نسبت به کل بودجه نمی تواند مبنای دقیقی باشد، البته همه ما باید تلاش کنیم تا سهم بیشتری از بودجه ملی را کسب کنیم.