دکتر روهام قلیچی
۱۳۹۵/۱۰/۲۰ ۱۲:۴۲ چاپ
گیل خبر/ دکتر روهام قلیچی برای اغلب کسب وکارها، به خصوص کسب وکارهایی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند، کسب شهرت و آوازه در بازار در راستای معرفی خود و محصولاتشان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بی شک برای این کار، راهها و روشهای متفاوتی وجود دارد اما به طورکلی هر یک از اقدامات در سه شاخه ی تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی خلاصه میشود. با گسترش ورود به بازار و توسعه ی کسب وکار، اغلب موفقیتهای زیادی در ابتدای کار حاصل میشود و نام یک برند ممکن است به سرعت فراگیر شود. اما ادامه ی کار و کسب اطمینان از پیمودن راه درست و تلاش برای کسب جایگاهی مناسب، دغدغه ی بسیاری از شرکتها و برندها میباشد. چه بسا بسیاری از شرکتها به همان آوازه ی اولیه نیز دست پیدا نمیکنند. لذا برای دستیابی به جایگاه مناسب، افزایش آگاهی از برند و اقدامات بازاریابی، ضروری خواهد بود . مسئله ی حائز اهمیت این است که در کنار این سه شاخه ی اصلی ، شاخه های فرعی دیگری نیز وجود دارد که میتواند بهاندازهی همان راههای اصلی موردتوجه قرار بگیرند و گاه اثربخشی آنان نیز بیشتر خواهد بود. راههایی که اکثراً مورد غفلت قرار میگیرند. یکی از این راهها حضور سفیر برند است. در یک تعریف ساده، سفیر برند، در حقیقت همان فردی است که از محصولات شما استفاده میکند و محصولات شمارا دوست دارد. این لذت و علاقه ی استفادهی از محصولات آنقدر برای آن شخص زیاد است که تمایل دارد با هیجان برای دیگران نیز تعریف کند. سفیران برند گاه مصرف کنندگانی هستند که تجربه ی مثبتی از استفاده از محصولات داشته اند و بدون هیچگونه برنامه ای مبلغ یک شرکت میشوند و گاه به عنوان یکی از برنامه ریزی های شرکت، افرادی را بدین منظور آموزش میدهند. سفیران برند میتوانند باقدرت بیشتری مبلغ برند شما باشند و به جای صرف هزینه های بسیار زیاد در شاخه های دیگر میتوان بر این گزینه متمرکز شد. داشتن تعداد زیادی سفیر برند به سرعت میتواند آگاهی از برند شمارا افزایش دهد. فراموش نکنید که سفیران برند کسانی نیستند که فقط در تبلیغات تلویزیونی و یا رادیویی حضور دارند و افرادی دور از دسترس هستند. برعکس، سفیران افرادی هستند که با حضور گسترده ی خود در میان اقشار و گروههای مختلف جامعه، به مصرف کنندگان اجازه میدهند که از نزدیک با آنها صحبت کنند تا میزان اعتماد آنها در میان افراد و میزان پذیرش توسط مصرف کنندگان افزایش پیدا کند. مشتریان خوشحال و راضی از مهمترین سفیران هر برندی هستند. میتوانید با راحتی با آنان صحبت کنید و از نظرات آنها بهره مند شوید. در دنیای امروز تبلیغات سفیر برند تنها وجود یک چهره در کنار محصول و برند نیست، بلکه در کمترین همکاری خود با برند باید در شبکه های اجتماعی به تعامل با مشتریان بپردازد. سفیر برند به عنوان مبلغ یک برند و خصوصیات آن است. لذا در نظر گرفتن خصوصیات همگن بین برند و سفیر برند بسیار مهم است . ذکر این نکته نیز ضروری است که زمانی به سفیر برند نیاز دارید که در حوزه های دیگر برندسازی حداقل موفقیت نسبی را کسب کرده باشید. سفیر برند یک مکمل است و هیچگاه نمیتواند تنها روش مورداستفاده برای شرکت باشد. به طورکلی مزایای حضور استفاده از سفیران برندها میتوان اینگونه خلاصه کرد:
  1. حضور گسترده در میان مردم و ایجاد اعتماد و اطمینان
  2. صرف هزینه ی کمتر نسبت به سایر روشهای تبلیغات و بازاریابی و اثربخشی بالا
  3. سفیران قدرت شناخت بهترمصرف کنندگان را خواهند داشت
  4. سفیران برند، ویژگیها و شخصیت انسانی برای محصولات ایجاد میکنند و ارزش بیشتری برای برند ایجاد میکنند
  5. تبلیغات دهان به دهان به واسطه ی حضور این سفیران گسترش پیدا میکند
  6. مردم بیشتر به سفیران جذب میشوند.
* رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان و مشاور بازرگانی داخلی سازمان  گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.