سه روز عزای عمومی در کشور و سه شنبه روز تعطیل /تسلیت رهبر انقلاب، مردم و مسئولین ساعاتی بعد از خبر درگذشت/ واکنش رسانه های دنیا: هاشمی از بزرگترین سیاستمداران دنیا
به گزارش گیل خبر، آیت الله هاشمی در سن ۸۲ سالگی درگذشت از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در تمام دوران انقلاب همواره در پست های کلیدی همچون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ریاست مجلس خبرگان رهبری حضور داشت. در زیر آخرین اخبار درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به نقل از خبرگزاری های معتبر داخلی می خوانید.
*سه روز عزای عمومی در کشور اعلام شد.
زمان تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح سه شنبه ۲۱ دی ماه در تهران اعلام شده است.
* رهبر انقلاب اسلامی در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
پیام تسلیت رهبر انقلاب
55
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
بسم الله الرحمن الرحیم انّا لله و انّا الیه راجعون
با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم نظیر او در آن سالها، تکیه گاه مطمئنی برای همه ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می آمد. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه ی خناسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. او نمونه ی کم نظیری از نسل اوّل مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیتهای خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگهای درخشان زندگی پرفراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم. اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه ی الهی با پرونده ئی مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است. غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا میکنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم. غفرالله لنا و له
سید علی خامنه ای ۱۹ دیماه ۱۳۹۵
 ? اطلاعیه هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ▪️در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت دولت بیانیه ای را بدین شرح صادر کرد: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون عالم مجاهد، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل گیری انقلاب اسلامی، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت . نام، یاد و آموزه های آن یار سفر کرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود . هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی ، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می نماید .
*ساعتی از اعلام خبر درگذشت آیت الله تگذشته بود که مهدی هاشمی دیگر فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ماشین نیروی انتظامی وارد بیمارستان شد و پس از چند دقیقه با چهره ای گریان بیمارستان را به سمت جماران ترک کرد.
*در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حضور شماری از حامیان وی در اطراف بیمارستلن شهدای تجریش وضعیت ترافیکی در محدوده خیابان ولیعصر و دکتر شریعتی سنگین شد.
*آیت الله احمد جنتی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت.
*سید حسن خمینی، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی،  جواد ظریف، محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمدحسین مرعشی، علی عسگری  و رئیس دولت اصلاحات  در  حسینیه جماران حضور پیدا کردند.
*گاردین، در سر مقاله خود، آیت الله هاشمی رفسنجانی را بزرگترین سیاستمدار ایرانی دوره معاصر خوانده است.
*اعضای شورای نگهبان در پیامی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفتند.
*دبیر هیات دولت ضمن تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: دولت هنوز هیچ تصمیمی در مورد تعطیلی نگرفته است و در ساعات آینده در این زمینه اطلاعیه ای خواهد داد.

واکنش رسانه های دنیا به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

 دقایقی پس از انتشار خبر بستری شدن مرحوم رفسنجانی در بیمارستان شهدای تجریش و با انتشار خبر تأیید درگذشت ایشان توسط یکی از اعضای بیتشان در فضای مجازی، رسانه های بین المللی به سرعت این خبر را ابتدا در قالب خبر فوری منتشر کردند.خروجی های عربی، فرانسوی و انگلیسی خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری های مختلف عربستان از جمله العربیه و الشرق الاوسط، خبرگزاری الحیات لبنان، شبکه خبری بی بی سی انگلیس، خبرگزاری آناتولی ترکیه، خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آُوشیتدپرس، شبکه خبری سی بی سی کانادا، شبکه خبری دویچه وله آلمان و بسیاری از خبرگزاری های دیگر، خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را اکثراً با عنوان رئیس جمهور اسبق ایران و بعضاً با عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، منتشر کردند.
واکنش رسانه های دنیا به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
  پیام ابراهیم حاتمی کیا در خصوص درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی انا لله و انا الیه راجعون نمی شود از انقلاب اسلامی ایران حرف زد، بی آنکه از آیت الله رفسنجانی یادی نکرد. نمی شود برگ های تاریخ انقلابمان را ورق زد، اما نام آیت الله رفسنجانی را ندید. حافظه ی تاریخ انقلاب، بی نام آیت الله رفسنجانی کامل نیست.
وداع فاطمه و مهدی هاشمی با پیکر پدرشان در جماران
photo_2017-01-08_22-24-54
حضور وزرای دولت در محل پیکر آیت الله هاشمی 
photo_2017-01-08_22-34-44
⚫️آیت الله آملی لاریجانی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون خبر ارتحال مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأسف اینجانب گردید. ایشان سالهای متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیتهای نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمتهای مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند. رحلت این یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم. صادق آملی لاریجانی/
 ?«اطلاعیه شماره 2 روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی» در خصوص تعطیلی دوشنبه و سه شنبه بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون ضمن عرض تسلیت مجدد به محضر ملت شریف ایران به مناسبت ارتحال جانگداز حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی ( قدّس الله نفسه الزکیه) به اطلاع می رساند بنابر تصمیم هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و به منظور ارج نهادن به روح ملکوتی حضرت آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی و پیرو اعلام عزای عمومی از سوی هیئت محترم دولت و دعوت صورت گرفته برای شرکت در مراسم تشییع آن مجاهد نستوه و فراهم شدن امکان حضور پرشور کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه در آیین های بزرگداشت ایشان، دانشگاه آزاد اسلامی و بالتبع کلیه فعالیت های اداری، آموزشی و خدماتی آن در روزهای دوشنبه و سه شنبه 20 و 21 دیماه 1395 تعطیل اعلام می گردد. بدیهی است متعاقبا اطلاع رسانی و برنامه ریزی لازم از سوی روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری امتحانات لغو شده صورت خواهد پذیرفت. روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی
 حضور مردم در خیابانهای منتهی به حسینیه جماران (+عکس)
مردم پس از انتشار خبرارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خیابانهای منتهی به حسینیه جماران تهران عزاداری می کنند.
حضور مردم در خیابانهای منتهی به حسینیه جماران (+عکس)
?تعطیلی سه روزه برنامه های هنری کشور معاون امور هنری وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در پیام تسلیت خود به مناسبت ارتحال آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از تعطیلی سه روز کلیه برنامه های هنری سراسر کشور خبر داد. علی مرادخانی در پیام تسلیت خود آورده است: «در پی خبر ارتحال مجاهد نستوه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ایران اسلامی یکپارچه عزادار گردید. ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری و عموم ملت شریف ایران، به پاس احترام به ساحت آن فقیه عالی قدر، کلیه برنامه های هنری همزمان با اعلام سه روز عزای عمومی در سراسر کشور تعطیل است.» /خبرگزاری صبا
  کلیه فعالیت های دانشگاه گیلان در روز سه شنبه 21 دی ماه تعطیل است

دانشگاه گیلان در اطلاعیه ای اعلام کرد که کلیه فعالیت های دانشگاه گیلان در روز سه شنبه 21 دی ماه تعطیل است.

در این اطلاعیه آمده است: ضمن عرض تسلیت به سبب درگذشت یار دیرین امام، به اطلاع دانشگاهیان گرانقدر می رساند بر اساس تصمیم هیات دولت، بمناسبت درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 تعطیل عمومی اعلام شد، بر این اساس کلیه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه در روز سه شنبه 21 دی ماه تعطیل است، همچنین برنامه جدید زمان بندی امتحانات لغو شده روز سه شنبه دانشجویان نیز، متعاقبا اعلام می شود.