واکنش مدیرعامل آب منطقه ای گیلان به اظهارات شهردار منطقه چهار؛
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ۱۰:۱۷ چاپ

به گزارش گیل  خبر، انتقادات مجدد علی مقصودی، شهردار منطقه چهار رشت از آب منطقه ای استان گیلان در خصوص نوع مدیریت تالاب عینک، واکنش کاظم لطفی مدیرعامل آب منطقه ای گیلان را برانگیخت.

مقصودی در آخرین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری گفته بود: شهرداری می خواهد مسئولیت حفاظت از تالاب عینک را برعهده بگیرد، ولی آب منطقه ای احساس می کند که ما منفعت اقتصادی خاصی را از آن ها مخفی کرده ایم!

کاظم لطفی، مدیرعامل آب منطقه ای گیلان اما در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین اظهار داشت: شهرداری برای اخذ سند مالکیت تالاب عینک اقدام کرده بود اما آب منطقه ای نامه نگاری هایی با دادگاه، اداره ی ثبت و شهرداری صورت داد، زیرا طبق قانون تالاب ها متعلق به دولت است و آب منطقه ای نیز نماینده ی دولت در استان، مدیریت و مالکیت این تالاب ها را برعهده دارد.

وی ادامه داد: ما آمادگی آن را داریم که اگر شهرداری تمایل به اجرای طرحی در تالاب عینک است از آن حمایت کنیم و ما نیز قبول میکنیم تا بتوانند از آن استفاده کنند، اما اینکه تالاب را به شهرداری واگذار کنیم امکان پذیر نیست، زیرا طبق قانون نمی توانیم مالکیت را منتقل کنیم و تنها قادر به در اختیار قراردادن تالاب به سازمان ها و بخصوص شهرداری برای استفاده و بهره برداری از طرح هایی مانند ایجاد آبنما یا زیباسازی و ... هستیم.

لطفی با تاکید بر اینکه واگذاری تالاب از سوی آب منطقه ای غیرقانونی است، اذعان داشت: ما که نمی توانیم رودخانه، دریا و... را واگذار کنیم! اما می توانیم حریم آنها را برای زیباسازی یا استفاده های توریستی و... در اختیار شهرداری قرار دهیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در پاسخ به این سوال که آیا آب منطقه ای استان منافع مالی خاصی از نگهداری تالاب عینک دارد یا خیر، با بیان اینکه تنها یک مبلغ بسیار ناچیز آنهم با تایید صندوق کارشناسی به عنوان حق الاجاره دریافت و سال به سال نیز تمدید می شود، گفت: این مبلغ بسیار ناچیز است و اصلا به عدد نمی آید، مانند آنکه از اتوبوس بین شهری استفاده کنیم اما مبلغی به اندازه 100 تومان برای کرایه ی آن پرداخت کنیم در حالی که مبلغ واقعی آن 40هزار تومان است.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه ای گیلان ادامه داد: این بازی های سیاسی اصلا خوب نیست، در حال حاضر رودخانه های زرجوب و گوهررود حرایمی در داخل شهر دارند، شهرداری می تواند از این حرایم در بحث زیباسازی و فضای سبز استفاده کند اما مالکیت حرایم این رودخانه ها را نمی توانیم در اختیار شهرداری قرار دهیم!

وی با بیان اینکه جامعه ی ما باید در فضایی آرام مدیریت شود و طبیعتا فضاسازی یک سازمان علیه سازمانی دیگر کار صحیحی نیست، افزود: بنده اگر بگویم چون کارم در آب منطقه ای عقب افتاده پس محیط زیست و منابع طبیعی و... مقصر هستند دردی را دوا نمیکند. اگر شهرداری مایل به استفاده از این آب بندان ها و تالاب ها است بیاید و ما نیز تابع قوانینی آنها را در اختیار شهرداری قرار خواهیم داد اما بحث مالکیت منتفی است زیرا نه بنده بلکه هیچ فرد دیگری نیز نمی تواند در مورد آن تصمیم گیری کند زیرا ما نمی توانیم قوانین را تغییر دهیم، حالا شهردار منطقه چهار پشت یک تریبونی رفته است و یک حرفی زده است! نباید حرفی زد که پایه ی قانونی نداشته باشد.

کاظم لطفی در پایان تصریح کرد: می گویند اگر تالاب را به ما بدهند آن را بهتر مدیریت میکنیم! باشد، مشکلی نیست بروند یک لایحه ای را به مجلس ارائه کنند، قانون تغییر کند تا ما نیز بتوانیم تالاب را به آنها واگذار کنیم. همانطور که ما نیز اگر روزی بخواهیم از زمینی که در املاک شهرداری است استفاده کنیم از آنها طبق قانون اجازه خواهیم گرفت.

خزر انلاین

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code