گیل خبر/ امید نجبا-شهر موشها؛ این اثر خاطره انگیز که به تازگی با رویکردی نوین سعی برآن دارد تا علاوه بر برقراری ارتباط مجدد با مخاطبین سابق خود، تاثیر به سزایی بر مخاطبین جدید نیز گذارد. این فیلم توانسته پس از گذشت چند روز از اکران توجه مردم را به سمت خود جلب نماید و با ارائه محصولی جذاب، متفاوت و دوست داشتنی در راستای برندینگ شهر موشها گام ارزشمند دیگری بردارد.

دلایل متعددی باعث استقبال چشمگیر و پرشور از این فیلم شده است که می توان یکی از این دلایل اصلی را محصولی تولید شده بر اساس خواسته ها و تمایلات طیف گسترده مخاطبین هدف نام برد. محصولی که نهایت استفاده را از ماهیت عروسکی خود کرده و مخاطب را در سالن سینما با تصاویری مواجه کرده که علاوه بر جذابیت برای تماشاچی غیر منتظره بوده است مواردی از قبیل اجرای زنده موسیقی در سبک های مختلف، صمیمیت زن و مرد و سایر افراد و مهمتر از همه جهت گیری بازاریابی یا مشتری مداری مورد استفاده قرار گرفته در تولید این فیلم که شاد کردن مخاطب را مبنای کار خود قرار داده و البته بسیار موفق بوده است و ارزشهای لحاظ شده در فیلم نیز حاوی پیام های آموزشی متعدد برای گروه های مختلف بازار هدف بوده است.

در حالیکه تب برنامه ریزی و اجرای کمپین های تبلیغاتی در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش در بین سازمان های دولتی، شرکت های خصوصی و صاحبین برندها فراگیر شده است و بارها شاهد بوده ایم که صرفا اقدامات انجام شده "به اسم" کمپین تبلیغاتی بوده و فاقد اصول و استاندارد های لازم می باشد و تنها مبنایی برای انجام وظیفه اطلاع رسانی و البته هزینه زایی بوده است  اخیرا شاهد آن بوده ایم که برنامه ریزی هوشمندانه و پیاده سازی مبتکرانه یک کمپین، در تبلیغات و اطلاع رسانی فیلم شهر موشها به عنوان یک اثر فرهنگی هنری نمود پیدا می کند.

در راستای خلق یک کمپین تبلیغاتی توجه به فاکتورهای کلیدی از قبیل مخاطب هدف، اهداف، استراتژی ارتباطی و پیام های تاثیر گذار و انتخاب هوشمندانه رسانه از اهمیت به سزایی برخوردار است تا جاییکه عدم توجه به هرکدام از فاکتورهای مطرح شده از تاثیر گذاری کمپین می کاهد و حتی ممکن است نتیجه ای جز شکست در پی نداشته باشد.

شهر موشها؛ این اثر هنری و البته تجاری که فرهنگ را نیز تحت تاثیر خود قرار داده با برنامه ریزی اصولی و پیاده سازی هرچه بهتر برنامه ریزی های صورت پذیرفته توانست کمپین تاثیر گذاری را به انجام رساند. اثر بخشی (effectiveness) اقدامات تبلیغی و اطلاع رسانی بی شک مورد پایش قرار گرفته و نتایج فروش حاصله نشان از ثمر بخشی (efficiency)بی نظیری است .

"شهر موشها نزدیک است" شعار تبلیغاتی فاز نخست از 2 جنبه ذهن مخاطب را درگیر خود ساخت اول اینکه شهرموشها کجاست که نزدیک است و دوم اینکه علاقمندان به تماشای این فیلم خاطره انگیز را کنجکاو کرد تا بلافاصله پس از اکران فیلم جزو اولین نفراتی باشند که فیلم را می بینند همچنین انتخاب هوشمندانه رسانه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی را می توان از دیگر امتیازات این کمپین تبلیغاتی دانست. هوشمندی در 2 بخش انتخاب رسانه و ایده اجرایی آگهی شامل تصاویر و پیام های تاثیرگذار نمود پیدا کرده است.

 

 رسانه های منتخب تبلیغات شهر موشها عبارتند از محیطی، تلویزیونی، روزنامه ها، مجلات و البته استفاده مناسب از فضای وب و با توجه به طیف گسترده مخاطب، اطلاع رسانی پوشش گسترده داشته و گه گاه از ارسال پیام کوتاه نیز استفاده شده است.

در حال حاضر اتفاقی که بیشتر از تمام رسانه های تبلیغاتی به شهرموشها کمک می کند تا در مسیر رکورد جدید فروش فیلم در ایران گام بردارد تبلیغات دهان به دهان (WOM)است.

این نوع تبلیغات اگر به صورت مثبت همراه یک کمپین تبلیغاتی شود با اینکه هیچگونه هزینه مستقیمی ندارد تاثیرگذاری شگرف و بی نظیری را به همراه دارد.

در ارائه فیلم شهر موشها شاهد بوده ایم نهایت استفاده از محصول و بسترسازی مناسب برای کسب درآمد بیشتر مدنظر قرار گرفته و در حاشیه اکران فیلم اقداماتی از قبیل فروش عروسک های شهر موشها، بازی اینترنتی، شماره تماس هوشمند و ... به عنوان سبد کالا و خدمات توسعه یافته موجب افزایش درآمد از هر مخاطب مستقیم شده است.

یک کمپین تبلیغاتی خوب بایستی به پشتوانه محصول یا خدمتی با خصوصیات متمایز ارائه گردد و در پیام های کمپین ارتباط معناداری دیده شود و یا به پشتوانه ایده خلاقانه سعی در تاثیرگذاری بیشتر در مخاطبین هدف داشته باشیم.

در بازارهای رقابتی زمانی که مزیت رقابتی خاصی وجود ندارد جذابیت رقابتی مدنظر قرار می گیرد که در پیاده سازی این تاکتیک استفاده صحیح از مفهموم ارتباطی مناسب (Communication Concept) و به دنبال آن  ایده خلاقانه ضروری می باشد.

 امید نجبا - مشاور مدیریت بازاریابی و تبلیغات(استراتژیست)

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code