به گزارش گروه دریافت گیل خبر، در این دیدار که ظهر امروز در استانداری گیلان برگزار شد، دکتر محمدعلی نجفی ضمن ابراز خرسندی از حضور سفیر کشور ارمنستان به گیلان افزود : بسیار خوشحالیم که امروز روابط بین 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در سطح بسیار عالی قرار دارد.

وی به روابط دیپلماسی و تجاری و سفر وزرا و مقامات متقابل 2 کشور اشاره و خاطر نشان کرد : در سفر چند ماه گذشته به اتفاق هیئتی از استان گیلان با وزرای کشور ، کشاورزی و چند تن از استانداران ارمنستان دیدار گفتگو داشتم.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز علاقمندی از گسترش روابط کاری مشخص و عملیاتی کردن آنها گفت : از این فرصت بوجود آمده می توان زمینه ی لازم در بخش های کشاورزی، دام و طیور، آبزیان، شیلات، تجاری و گردشگری را فراهم کرد.

وی گسترش روابط علمی و تحقیقاتی را یکی از اساسی ترین عوامل در پایه گذاری گسترش بخش های دیگر دانست و افزود : با توجه به اعلام آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت می توان زمینه ی تبادل دانشجو، اساتید و نیز مسائل تحقیقاتی با دانشگاه های ارمنستان را فراهم کرد.

استاندار به علاقمندی گردشگران ارمنستانی نسبت به دریا و جاذبه های گردشگری گیلان اشاره و تصریح کرد : وجود مکان های تاریخی متعلق به ارامنه در گیلان می تواند در ورود گردشگران ارمنستانی به استان سرسبز گیلان و بازدید از فضاهای تاریخی موثر باشد.

دکتر نجفی بر لزوم تشکیل کارگروه بین 2 کشور در جهت پیگیری و عملیاتی کردن زمینه های همکاری و گسترش مناسبات تأکید و خاطر نشان کرد : ایجاد نمایشگاه های مشترک می تواند در زمینه ی ارتقاء حجم مبادلات و روابط تجاری بسیار موثر باشد.

وی افزود : وجود پتانسیل و ظرفیت های بالا در منطقه ی آزاد انزلی بویژه بخش سواحل و دریا زمینه ی حضور برای ارامنه را فراهم می کند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد : وجود پزشکان حاذق کشوری با بیمارستان های مجهز و پیشرفته گیلان می تواند زمینه ی گسترش بخش توریسم درمانی را فراهم نماید.

وی با بیان اینکه مدیران استان با آغوش گشاده مسائل تجارت و گردشگری را دنبال خواهند کرد افزود :گیلان علاقه مند است تا از ظرفیت حضور ارمنستان در اوراسیا و مزایای تعرفه ی صفر عوارض کشورهای عضو این پیمان  بهره مند شود.

دکتر نجفی پیشنهاد داد شرکتهای مشترک بین اتاق بازرگانی گیلان و استانهای ارمنستان برای گسترش روابط اقتصادی تشکیل شود.

در این دیدار سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از استقبال گرم دکتر نجفی از وی گفت : تمام احساسات افراد با کلمات بیان نمی شود بلکه برخورد صمیمانه و انسانی افراد جلب توجه می کند و این استقبال گرم قابل وصف نیست.

آرتاشس تومانیان افزود : هدف ما از این سفر آگاهی از امکانات و ظرفیت های استان ها و برقراری روابط استانی 2 کشور است و بنده آرامش خاصی را در استانهای ایران از جمله گیلان می بینم .

وی اقامت ارامنه در بعضی از استان ها خاطر نشان کرد : باتوجه به پیشینه و سابقه ی تاریخی گیلان و ارمنستان  روابط علمی، تجاری و صنعتی می توانست فراتر از این باشد.

سفیر ارمنستان بر ضرورت علمی کردن و گسترش سطح روابط تأکید و تصریح کرد : بی صبرانه منتظر حضور در اتاق بازرگانی، گفتگو با کارآفرینان و تجار و بازدید از دانشگاه هستم.

وی به گزارش نمایشگاه کالاها و خدمات ارمنستان در تهران از 5 تا 8 اکتبر امسال اشاره کرد و افزود : بیش از 10 هزار بازدید کننده از این نمایشگاه ها دیدن کردند.

آرتاشس تومانیان به نزدیکی آداب، رسوم و جغرافیایی 2 کشور اشاره و خاطر نشان کرد : باید از فرصت های لازم برای گسترش سطح روابط بهره مند شویم.