اختصاصی/ نگاهی به ترافیک جانفرسای رشت؛
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۲:۳۷ چاپ
اختصاصی گیل خبر/ این روزها و با شروع ماه مهر و بارندگی های پاییزی در گیلان، انچه بیش از پیش به چشم هر رشتوند و مسافری در شهر رشت به نمود می اید ترافیک و قطار طولانی خودروهایی است که در مسیرهای عبوری چشم امید به کوچه و مفری دارند تا از وقت کشی و استهلاک خودروی خود بکاهند. %d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%81%db%8c%da%a9-011 فارغ از فرهنگ رانندگی، معابری با بافت قدیمی و غیر استاندارد،عدم وجود پارکینگهای طبقاتی در خیابانها و میادین پرتردد بارندگی های پیاپی و ... انچه این روزها بیشتر به چشم میخورد بار ترافیکی سنگین در بسیاری از اتوبانها و خیابانهای چند لاینه شهر رشت است. متاسفانه طی ماههای گذشته خیابانها و اتوبانهایی که آخرین امید گریز رانندگان از ترافیک سنگین بود نیز به صف های طولانی ترافیک مرکز شهر پیوسته است. اما با نگاهی به برخی از این خیابانها بخوبی میتوان استنباط کرد که مدیریت ترافیکی شهر رشت که خود را در بسیاری از موارد تخصص محور معرفی میکند،در بسیاری از تصمیم گیریهای خود یا روش گزاف ازمون و خطا را در پیش گرفته و یا برای رفع عجولانه یک مشکل،مشکلات دیگری را رقم زده است. با نگاهی به خیابانهایی چون بلوار شهید انصاری، بلوار گلباغ نماز،فاز اول بلوار معلم و اتوبان شهید بهشتی حد فاصل میدان توشیبا تا پل رازی متاسفانه مشاهده میکنیم که تعداد زیادی از فروشگاههای زنجیره ای بدون در اختیار داشتن پارکینگ مناسب مشغول کسب و کارند و پارکهای غیر متعارف و عجیبی که شاید نمونه های آن را بتوان تنها در شهر رشت دید در معابر ورودی این فروشگاهها خودروهای گذری این مسیرها را به خصوص در ساعات پیک ترافیک زمین گیر کرده است. کسب و کاری با وقت پر ارزش شهروندان که همچنان با بی توجهی اشکار مسولین و ناظرین ترافیک کلانشهر رشت روبروست. از سویی دیگر طی ماههای گذشته بالاخص از خرداد ماه سال جاری در کمال تعجب شهروندان و شبهات قانونی موجود،تعداد سرعت گیرهای نصب شده در سطح شهر به چند برار افزایش یافته و گاها در مسیرهایی همچون مسیر شرق به غرب و بالعکس پل گاز به میدان توشیبا مشاهده می شود که بدون وجود مدرسه،مراکز درمانی و یا انتظامی سرعتگیرهایی نصب شده که خود بخود ترافیک این محور را چندین برابر کرده است. گذشته از ابهام در دلیل جاگذاری اینگونه سرعت گیرها در شهر رشت، نحوه ساخت و نصب این سرعتگیرهای جدید که اکثرا از جنس اسفالت می باشند هم در نوع خود مختص به رشت است، ارتفاع نامناسب،عدم تراز طرفین سرعت گیر و عدم نقاشی و رنگ گذاری برخی از این سرعتگیرها خود یکی از عوامل تشدید بار ترافیکی است و در کمال تعجب و شاید عدم آشنایی شهروندان با حقوق خود موجب شده اعتراضی به این امر صورت نگیرد و تا شاید مسئولین و ناظرین بتوانند با آزمون و خطایی دیگر ضعف مدیریت ترافیکی رشت را با اینگونه موانع برطرف کنند. در جای دیگر شهر، افتتاح خط ویژه اتوبوسهای  خود معضل جدیدی را ایجاد کرده است. تقریبا در بسیاری از طول مسیر این خط ویژه که تنها گاهگاهی شاهد گذر اتوبوس از ان هستیم،لاین خودروهای سواری به یک یا دولاین تقلیل یافته و با وجود تابلوهای «پارک مطلقا ممنوع» و «حمل با جرثقیل» مشاهده میکنیم که در سراسر این مسیر خودروهای شخصی اقدام به پارک خودرو و باریک تر شدن و سد معبر عبوری می کنند بدون اینکه واهمه ای از اعمال قانون مجریان ان داشته باشند. بستن عجولانه برخی تقاطع ها و بریدگی های معابر رشت آنچنان که در سال گذشته در تقاطع پل گاز و در سال جاری در بلوار ازادی ( منظریه) روی داد و باز کردن مجدد ان در بازه زمانی بسیار کوتاه به دلیل وخیم تر شدن ترافیک عبوری، ترافیک حاصل از ایجاد بازارچه های میوه و تره بار بدون پارکینگ مناسب در مسیر خیابانهای اصلی و پرتردد و .... تنها بخشی از ضعف مدیریتی ترافیک شهر رشت و استفاده از روشهای آزمون و خطا در مدیریت شهری این کلانشهر محسوب میگردد که به ظاهر برخی از مسولین علاقه ای به برطرف کردن فنی ان ندارند و در جایگاه اطلاع رسانی و پاسخگویی خود تنها به تبلیغات و جملات قصار در رسانه ها اکتفا میکنند. اری ترافیک امروز شهر رشت به معضلی تبدیل شده که برای برخی نان و برای برخی دیگر در استانه انتخابات شوراها نام به همراه می آورد و انچه در صف های طویل این ترافیک هزینه می گردد،حقوق شهروندانی است که به نمایندگان و مدیران خود دل خوش کرده اند.