استاندار گیلان خبر داد:
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۱:۱۲ چاپ

به گزارش گیل خبر، محمدعلی نجفی صبح امروز در مراسم افتتاح طرح روستای بدون بیکار که از طریق ویدئوکنفرانس به صورت نمادین در روستای اسطلخ جان رودبار به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: این طرح همزمان در 20 روستای کشور در روستای پایلوت اسلطخ جان رودبار افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه روستای اسطلخ جان یکی از روستاهای نمونه استان است، افزود: این روستا به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری فوق العاده و معماری منحصر به فرد و توانمندی های کشاورزی و صنایع دستی به عنوان روستای فاقد جمعیت بیکار مطرح شده است.

استاندار گیلان ادامه داد: با ایجاد طرح های بوم گردی، قالی بافی، پرورش ماهی، پرورش زالو، تولید و بسته بندی سبزیجات محلی، رستوران سنتی، توسعه واحد تولید شمع و لوازم تزیینی مستقر در روستاها با تسهیلات 40 میلیارد ریالی قرض الحسنه صندوق کارآفرینی امید زمینه اشتغال 200 نفر از ساکنان روستا فراهم شده است.

وی گیلان را یکی از استان هایی دانست که با وجود روند مهاجرت روستانشینان همچنان دارای درصد جمعیت روستایی بالاتری به نسبت کشور است.

نجفی با بیان اینکه درصد جمعیت روستایی گیلان 40 درصد جمعیت استان است، گفت: این عدد برای کل کشور کمتر از 30 درصد است.

استاندار گیلان انجام فعالیت های عمرانی، افزایش درآمد و در نتیجه بهبود معیشت روستائیان، ایجاد اشتغال در محیط های روستایی و... را موجب مهاجرت معکوس در روستاها دانست.

وی تصریح کرد: اقدام های دولت تدبیر و امید در دو محصول عمده برنج و چای مانند افزایش نرخ خرید تضمینی و کنترل واردات افسار گسیخته موجب کند شدن سرعت مهاجرت روستائیان به شهرها، تثبیت جمعیت در روستاها و مهاجرت معکوس شده است.

نجفی مهم ترین برنامه استان برای اشتغالزایی در روستاها را توسعه صنایع دستی متنوع، انجام کشت دوم در شالیزارها، اشتغال خانگی و خرد در سطح خانه های روستایی عنوان کرد.

وی افزود: توسعه و احیای تولید پیله ابریشم، توسعه فضای گردشگری روستایی و بوم گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستاییان از دیگر برنامه های استان است.

استاندار گیلان گفت: رغبت سرمایه گذاران برای اجرای پروژه های اقتصادی روستاها به دلیل وجود زیر ساخت های لازم است و عدد و ارقام عملکردی دولت تدبیر و امید رشد قابل ملاحظه ای دارد.

وی  شاخص بهره مندی استان در آسفالت راه روستایی در ابتدای دولت یازدهم را 41 درصد ذکر کرد و یادآور شد: اکنون این شاخص 51 درصد است.

نجفی با اشاره به اینکه شاخص بهره مندی جمعیت استان از گاز در ابتدای دولت 63 درصد و اکنون 93 درصد است، یادآور شد: تا پایان سال جاری این شاخص به 95 درصد می رسد.

وی درباره شاخص بهره مندی جمعیت روستایی استان از آب سالم و بهداشتی، خاطرنشان کرد: این شاخص در ابتدای دولت 64 درصد بود اما اکنون 74 درصد است.

استاندار گیلان اضافه کرد: نرخ بیکاری استان از 15.6 در پایان سال 91 به 11 درصد در پایان سال 94 رسیده و رتبه گیلان نیز از رتبه پنج در فهرست استان های دارای بالاترین نرخ بیکاری به رتبه 20 در طی سال های مذکور رسیده است.

به گفته وی، در جدیدترین آمار منتشر شده مرکز آمار، نرخ بیکاری گیلان در سه ماه نخست سال جاری به 9.3 درصد و رتبه استان به 23 رسیده است.

نجفی هدف از طرح روستای بدون بیکار را شناسایی و حمایت از کارآفرینان روستایی دانست که در 20 روستای کشور با تسهیلاتی بالغ بر 200 میلیارد ریال و اشتغال یک هزار نفر اجرا شده است.

طرح مذکور با همکاری حوزه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، صندوق کارآفرینی امید و اداره کل روستایی و شوراهای استانداری ها اجرا شده و به صورت پایلوت از طریق ویدئو کنفرانس در گیلان افتتاح شده است.

فارس