به گزارش گیل خبر گسترش دامنه طرح موضوع دلواپسی از سوی دلواپسان و رسیدن آن به عرصه فرهنگ و هنر از یک سو و از سوی دیگر حساسیت بالایی که همواره نسبت به این عرصه وجود داشته، موجب می شود، نگرانی نسبت به آسیب دیدن حوزه فرهنگ و هنر و در اصل گرایش به سمت محافظه کاری در این زمینه به وجود آید. این نگرانی ها، اما از نگاه سیدمحمد بهشتی چندان وارد نیست. بهشتی از مدیرانی است که سال ها در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت داشته و در جایگاه مدیر به عنوان چهره های محبوب شناخته شده است. او که براساس سال ها تجربه و شناخت خود از حوزه فرهنگ و هنر و انتقادهای مختلفی که به این عرصه وارد شده، صحبت می کند، معتقد است، دلواپسی، دلواپسان اصلا متوجه دولت نیست، بیشتر متوجه موقعیت های خود افرادی است که در این جایگاه قرار گرفته اند و خودشان را با این عنوان معرفی کرده اند. بهشتی در گفت و گویی با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره نگاه خود به موضوع دلواپسان و دغدغه های اصلی آنان صحبت کرد. آقای بهشتی از نظر شما در دولت جدید اتفاقی در حوزه فرهنگ و هنر افتاده و یا رویه نو و تازه ای اتخاذ شده است که برخی نسبت به وضعیت موجود ابراز دلواپسی کرده اند؟ واقعیت این است که اتفاق جدیدی نیافتاده. به نظر من آنان در اصل نمی دانند دلواپس چی هستند و یا شاید در اصل می دانند که دلواپس چه هستند، اما نگرانی خود را نسبت به موضوع دیگری مطرح می کنند تا در اصل آن دلواپسی خود را پنهان کنند. به نظر شما آنان دلواپس چه هستند؟ آن ها دلواپس آشکارتر شدن دم خروسی اند که در حال حاضر نیز آشکار است. بر همین اساس آن ها حقیقتا حق دارند دلواپس باشند. آن ها دلایلی برای دلواپسی دارند، اما این موضوعات اصلا ربطی به فرهنگ و هنر ندارد. در دولت قبلی خیلی از اتفاقاتی که در حال حاضر هم می افتد، می افتاد، اما هیچ کس ابراز دلوپسی نمی کرد. اصلا این افراد دلواپس دین و ارزش ها و اعتقادات مردم نیستند. این موضوع کاملا واضح است و همه آن را می فهمند. مردم و مسئولان متوجه آن هستند، وضعیت ملموس است همه این موقعیت را درک کرده اند. تمامی کسانی که به عنوان دلواپس گرد هم می آیند، به اعتقاد شما به یک اندازه از موضوع و وضعیت درک و دریافت دارند، یا گروهی صرفا پیرو نظرات و صحبت های گروه دیگر هستند؟ من کل این جریان را مثل نمایشنامه ای می بینم که متاسفانه این آقایان نقش منفی را پذیرفته اند. به نظر من این کار آنان از خود گذشتگی زیادی نیاز دارد. تعدادی از آنان از روی ناآگاهی و گروهی هم از روی آگاهی در این گروه گرد آمده اند. به هر حال هر صحنه و بازی نیازمند یک نقش منفی است و خب این بار نقش منفی را این گروه برعهده گرفته اند. این را نمایشنامه ای می دانید که در فضای کل کشور مشاهده می شود؟ همین طور است، این وضعیت فضای عمومی کل کشور را در بر گرفته است. خاستگاه این افراد را چه می دانید؟ به نظر من این ها آلت فعل آن تعزیه گردانان اصلی هستند. آنان خودشان موجودیت مستقلی ندارند، اما در میانشان کسانی اند که حقیقتا امکانات را تصاحب کردند و رانت هایی را منحرف کردند، آنان تعزیه گردانان اصلی هستند. آلت فعل ها گاهی از روی آگاهی و گاه ناآگاهانه خود را در این شرایط قرار می دهند. آنچه موجب نگرانی می شود، محافظه کار شدن دولت در پی انتقادها و هجوم هاست. مسلما دولت نباید محافظه کار شود. اتفاقا دولت باید این ها را دلواپس تر کند، هرچقدر دولت نسبت به واقعیت ها، توجه بیشتری داشته باشد و روی فساد مالی و رانت هایی که استفاده کردند تمرکز کند و موقعیت هایی که آنان تصرف کرده اند به نمایش بگذارد، آنان دلواپس تر می شود و این نیازمند حضور قدرتمند دولت و خودداری آن از گرایش به سمت محافظه کاری است. رویه ای که وزیر فرهنگ و ارشاد تاکنون در مواجهه با این مسائل پیش گرفته است را چطور می بینید؟ او از وقتی که مسئولیت را برعهده گرفته تاکنون مجموعا خوب عمل کرده است. آهسته و پیوسته مسیر خود را پیش می رود و اتفاقا باید به همین ترتیب هم ادامه دهد. سئوال آخرم این است که، آقای بهشتی آنان که نام خود را پای عنوان دلواپسان می گذارند، به نظر می رسد، در تلاشند وضعیتی که در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی برای ارشاد به وجود آوردند، تکرار کنند. به نظرتان وضعیت کنونی می تواند به آن شرایط منجر شود؟ معمولا هر وضعیتی وقتی تکرار می شود از حالت تراژیک به حالت کمدی تبدیل می شود./خبر آنلاین   57243
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code