به گزارش گیل خبر، آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه امامان معصوم(ع) همواره تاکید دارند که امام علی(ع) اعلم الائمه بودند، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) به دلیل اینکه به چشمه وحی یعنی پیامبر اکرم(ص) وصل بودند به این لقب معروف شدند.

وی با بیان اینکه شرایط دوران ائمه تا امام صادق(ع) این بود که اجازه نمی دادند حقایق دین به مردم گفته شود، تصریح کرد: در آن دوران، خلفا به بهانه اینکه اگر حدیث برای مردم گفته شود مردم از قرآن زده می شوند، نقل حدیث را ممنوع کرده بودند.

آیت الله قربانی تاکید کرد: امام صادق(ع) بعد از پدر 33 سال امامت کردند و به علت اینکه حدود 65 سال زندگی کردند به شیخ الائمه معروف شدند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه بیش از 6هزار و 600 کتاب از شاگردان امام صادق(ع) به یادگار مانده است، افزود: همین موضوع سبب شد که به امام ششم شیعیان رئیس مذهب گویند.

وی افزود: قلمرو اسلام در زمان حضرت امام صادق(ع) گسترش پیدا کرد و دانشمندان و تحصیل کرده ها از کشورهای مختلف در قلمرو حکومت اسلام قرار گرفتند.

آیت الله قربانی با بیان اینکه امام صادق(ع) شاگردان برجسته ای را تربیت و به جامعه اسلامی روانه کردند، گفت: جابر بن حیان کوفی از شاگردان امام صادق(ع)، سه هزار و 900 رساله از امام یادداشت کرد که بسیاری از آن علوم طبیعی و شیمی بود.

نماینده ولی فقیه در گیلان در خطبه دوم نماز جمعه رشت با اشاره به سالروز درگذشت آیت الله مشکینی، خاطرنشان کرد: این عالم ربانی از جمله معدود علمایی است که در انسان ها اثر معنوی می گذاشتند و تمام حرکات و سکنات ایشان بر مبنای اسلام بود.

وی در ادامه به روز اهدای خون اشاره کرد و گفت: کسانی که می توانند با اهدای خون افراد مریض و کم خون را نجات دهند، از این عمل خداپسندانه دریغ نکنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان تاکید کرد: با وجود کمبود خون در جامعه، انجام حجامت به دلیل دور ریخته شدن خون، حرام است و همه باید بدانند خون ارزشمند است و می توان یک انسان را نجات دهد.

خطیب نماز جمعه رشت به روز جهانی شیر مادر اشاره کرد و اظهار کرد: دنیای غرب، مادرها را از وظیفه مادری بازداشته است و 54 درصد بچه هایی که امروزه در انگلستان به دنیا می آیند، پدرشان شناخته شده نیست.

وی با بیان اینکه فرهنگ غربی محیط خانواده را از همه پاشیده است، افزود: این فرهنگ، بچه ها را از مهر، محبت و آغوش مادر محروم کرده است.

آیت الله قربانی به آغاز دهه کرامت، میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) یک عالمه و محدثه و یک دانشمند فقیهه بود و دختران ما باید با حیاء، عفاف و حجاب ایشان را الگوی خود قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در گیلان اظهار کرد: پدران و مادران باید دختران خود را زینب گونه و فاطمه گونه تربیت کنند و نگذارند فرزندانشان هنرپیشه های کذایی را الگوی خود قرار دهند.

وی به فرارسیدن هفته حج اشاره کرد و گفت: لعنت خدا بر آل سعود که مانع رفتن ملت ایران به حج ابراهیمی شدند و ابتدایی ترین آزادی که افراشتن پرچم ایران در محل اسکان زائران بود را قبول نکردند.

آیت الله قربانی با اشاره به اینکه قوه مقننه و قضایی باید با همکاری عوامل خود و رصد مدیران، با هرگونه سوء استفاده مقابله کنند، گفت: حقوق های نجومی تبلیغات علیه نظام اسلامی را زیاد کرد.

خطیب نماز جمعه رشت، خاطرنشان کرد: همه باید با تمام توان خود در مقابل سوء استفاده از بیت المال ایستادگی کنند و بازرسان نظام اسلامی باید دقت بیشتری داشته باشند.

وی به امر به معروف و نهی از منکر در مقوله عفاف و حجاب اشاره و اذعان کرد: نمی توانیم تحمل کنیم که زنان و دختران در مجالس با لباس های آنچنانی حرکت کنند و چهره نظام اسلامی را مشوه کنند و انتظار می رود دستگاه های متولی جامعه را عفت زدایی و گناه زدایی کنند.

شبستان