استاندار: نگاهی اشتباهی است که جمعیت گیلان را بدون مسافران  در نظر می گیرند/ همکاری انجمن ژئوپولتیک ایران در بخش آمایش سرزمینی  گیلان

به گزارش گروه دریافت گیل خبر، دکتر محمدعلی نجفی در این نشست ضمن قدردانی از حضور دکتر صفوی در گیلان، وی را یار دیرین امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب دانست و افزود : استان گیلان از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به وجود همدلی، همزبانی، همکاری و همراهی خوب مجموعه مدیریتی استان در بخش های مختلف افزود : گیلان در این بخش جزو استان های مثال زدنی کشور محسوب می گردد.

IMG_1672

دکتر نجفی با بیان اینکه گیلان از فرصت هایی برخوردار است که فرصت ملی به شمار می رود افزود: متأسفانه در طی سالیان متمادی از این فرصت ها به نحو مطلوب بهره گیری نشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با انتقاد از برخی نگاه ها که اشتباهاً گیلان را تنها برای جمعیت 2 میلیون و پانصد هزار نفری آن می بینند افزود : متأسفانه برخی برنامه ریزان کشوری گیلان را تنها مختص به جمعیت 2 میلیون و پانصد هزار نفری آن می بینند در صورتی که سالانه بیش از 20 میلیون از مسافران  در گیلان استقرار می یابند .

استاندار گیلان آمایش سرزمینی را نگاه نرم افزاری به کشور عنوان  و به لزوم شناخت تنگنا ها و پتانسیل ها در گیلان تأکید کرد و گفت : مجموعه برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در گیلان در راستای بهره گیری از ظرفیتهای ملی و شکوفایی آن است.

دکتر نجفی  به تسریع در  اجرای پروژه هایی نظیر راه آهن، آزاد راه و بهره گیری از فرصت دریا اشاره  کرد و افزود : باید از موهبت های الهی که خداوند به این استان عنایت فرموده بهره گیریم.

نماینده عالی دولت با اشاره به مظلومیت گیلان اظهار داشت : باید سعی کنیم از داشته های خود که متعلق به کشور است بهره گیریم.

وی مدیریت بهره وری وموثر را از جمله شاخص های اصلی نظام مدیریتی عنوان کرد و افزود : از هر ریال سرمایه گذاری در گیلان می توان ده برابر برداشت کرد.

استاندار گیلان اظهار داشت : توازن توسعه اجتماعی و عدالت استراتژیک استان در توسعه است.

وی با اشاره به اهمیت تجارت، بازرگانی و گردشگری و کشاورزی در گیلان اظها داشت : توسعه مباحث دریا محوری از جمله اولویت های استان به شمار می رود.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای نخستین بار در دولت مجوز صادر ات لبنیات و مرغ از گیلان به بازار روسیه را اخذ کرده ایم افزود : گیلان بالاترین صادرات مرکبات و کیوی از طریق دریا و خشکی  را در این بخش دارد.

دکتر نجفی از افزایش 17 درصدی صادرات غیرنفتی در 3 ماهه نخست سال جاری از بنادر استان خبر داد و افزود : استان گیلان با کشورهای منطقه ارتباط و روابط کاری خوبی دارد.

استاندار گیلان بر لزوم بهره گیری از بارش های استان و آب جلگه تأکید کرد و افزود : در بارندگی های اخیر در برخی از شهر های استان بیش از 100 تا 150 میلی متر بارش را شاهد بودیم که متأسفانه این نعمت الهی وارد دریا شد.

دکتر نجفی بارش های هزار میلی متری در گیلان را جزو سرمایه های ملی دانست و افزود : در این راستا سدهای پایین دستی و لاستیکی و آب بندان ها را در دست اقدام داریم اما تا حصول نتیجه زمان بر خواهد بود.

وی جمعیت، سرمایه و منابع طبیعی را مطلوبترین و پایدارترین آرایش در آمایش سرزمینی عنوان کرد و افزود : این فرصتی است که در گیلان وجود داشته و در بخش آمایش سرزمینی، استراتژی است که در توسعه دنبال می کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به آغاز طرح آمایش سرزمینی از 4 سال گذشته در استان افزود : در دولت یازدهم اجرای این طرح را سرعت بخشیدیم.

وی با قدردانی از بازدید دکتر صفوی از منطقه آزاد انزلی افزود : برنامه وسیعی در منطقه آزاد انزلی در حال شکل گیری است که کشور می تواند در آن سرمایه گذاری کند.

استاندار گیلان همچنین با با گرامیداشت سالروز توافق هسته ای اظهار داشت : امیدواریم بتوانیم از مواهب و برکات مذاکراتی که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت های رئیس جمهور و دولت شکل گرفت بهره لازم را ببریم.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب نیز در این نشست حفظ بقای ملی، امنیت، منافع و ارزش ها، استقلال ملی، تأمین رفاه ، آسایش، توسعه همه جانبه، رشد و کمال انسان ها را از جمله اهداف اساسی و غیر قابل تغییر دولتهای مختلف دانست  و گفت : ایران کشوری چهار فصل با تنوع اقلیمی، وسعت، سرزمین و جمعیت با فکر و فرهنگ، با شجاعت و دارای دین و مذهب و رهبری خوب، خردمند، با اخلاق، عالم، باتقوا و با صلابت است.

دکتر یحیی رحیم صفوی توانمندی فرهنگی، نرخ بالای باسوادی، اقلیم مناسب را از جمله موقعیت های الهی دانست که خداوند به گیلان و کشور عنایت داشته است افزود : انتظار داریم گیلان همان گونه که در تمدن و فرهنگ پیشرو بوده در آسایش ملت ایران نیز پیشرو باشد.

رئیس انجمن ژئوپلوتیک ایران از برگزاری همایش آمایش سرزمینی، جایگاه خزر و چشم انداز توسعه گیلان در آذر ماه سال جاری خبر داد و افزود : نزدیکی گیلان به کشورهای حاشیه خزر و قفقاز فرصت بسیار مناسب برای افزایش ارتباطات ایران با این کشورها است.

دکتر یحیی رحیم صفوی  خواستار همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی استان در برگزاری این همایش شد و افزود : با برگزاری این همایش که با موضوعیت گیلان است موجب معرفی استان شما به دنیا خواه شد.

وی با بیان اینکه روسیه ظرفیت واردات  100 میلیارد دلار کالای کشاورزی از ایران را دارد افزود : بازار بزرگ روسیه و کشورهایی دیگر همچون قراقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان نیازمند محصولات تولیدی ایران و استان گیلان هستند.

وی گفت : دست یابی به استانداردهای تولید مواد غذایی روسیه و تقویت حمل و نقل دریایی و ریلی برای استفاده از فرصتهای صادراتی این کشور مهم است.

رئیس انجمن ژئوپلوتیک ایران خاطرنشان کرد : این انجمن در تهران و شعبه آن در گیلان آمادگی دارد تا در برنامه ششم توسعه استان، بخش آمایش سرزمینی تا سطح شهرستان ها به شما کمک کند.

در ادامه این نشست چند تن از مدیران دستگاه های اجرایی و انجمن ژئوپلوتیک به ارائه گزارش از اقدامات خود پرداختند.