به گزارش گروه دریافت گیل خبر، در بررسی نخستین دستور جلسه ی این کمیسیون سرگردجهانبخش بی نیاز، جانشین پلیس راهوار مرکز استان گیلان میهمان جلسه بود.

   در ابتدای این نشست فاطمه شیرزاد با اشاره به مناسبتهای روز ۳۱ خرداد گفت: در آستانه ی ولادت باسعات کریم اهل بیت هستیم و ضمن قبولی طاعات و عبادات همگان این روز را تبریک می گویم.

   رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران که به روز بسیج اساتید نامگذاری شده ، به همه ی استادان دانشگاه تبریک گفت.

   وی همچنین با اشاره به تصادف شدید فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر رشت در جاده ی قزوین- رشت و بستری شدن او، برای وی آرزوی سلامتی  نمود.

   شیرزاد در ادامه به وضعیت علی سلمانی بوکسور ملی پوش رشتی که به دلیل تصادف در بیمارستان بستری و نیازمند کمک مالی برای انجام جراحی است  تصریح کرد: احتمال قطع شدن یک پای او وجود دارد. وی خواستار توجه مسوولان استان و شهر رشت به وضعیت این قهرمان ملی شد.

   عضو شورا تاکید کرد: گیلانیان همواره در کارهای خیر و خداپسندانه پیشگام بوده اند امیدوارم خانواده ی ایشان با حمایت و پشتیبانی نیکوکاران از نگرانی و سختی تحمل هزینه های جراحی خارج شوند.

   رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت به روز پنجم تیر که «روز جهانی مبارزه با مواد مخدر» است نیز اشاره کرد و گفت: کار مثبت جمع آوری قلیانهای رشت شروع شده و یک کار و اقدام جهادی است و ان شاء الله بتوانیم در این زمینه نیز موفق باشیم.

   وی پیش از وارد شدن به دستور جلسه همچنین سالروز زلزله ی رودبار در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ را نیز گرامی داشد و یاد و خاطره ی جانباختگان این حادثه ی ناگوار را زنده کرد و با خانواده های مصیبت دیده تسلیت گفت و پس از آن از سرگرد جهانبخش بی نیاز خواست تا درباره ی ماهیت جریمه ی پرتاب زباله از خودرو توضیح دهد.

   وی تاکید کرد: تلاش پلیس برای اعمال قانون در این زمینه ستودنی و قابل ستایش است.

  

پلیس در زمینه ی رانندگی ۱۷۱ اخطاریه دارد

   سرگرد جهانبخش بی نیاز جانشین پلیس رهوار مرکز استان گیلان گفت: پلیس برای تخلفات رانندگی ۱۷۱ اخطاریه ی متفاوت دارد که پرتاب زباله و ضایعات از داخل خودرو به بیرون با کد ۲۰۷۳ یکی از آنها است که ۳۰ هزار تومان جریمه دارد.

   وی تاکید کرد: این قانون از گذشته بوده اما به ندرت انجام می شده است و آلان با هماهنگیهایی که با مدیریت پسماند شهرداری شده قرار بر این است در شهر رشت و همچنین در سراسر استان اعمال قانون شود.

   سرگرد بی نیاز با اشاره به اینکه از فروردین ماه امسال تاکنون رقم بالایی در این زمینه متخلفان جریمه و اعمال قانون شده اند گفت: این کار به وسیله ی اخطاریه به رانندگان متخلف صورت می گیرد.

   وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مدیریت شهری در زمینه ی فرهنگسازی برای این مهم اقدامات جدیتری صورت گیرد.

   جانشین پلیس راهور رشت در ادامه گفت: بایستی در ماشینهایی که تردد می کنند یک جارو و خاک انداز هم وجود داشته باشد تا هنگام تصادف زباله ها و خرده شیشه های ناشی از تصادف جمع اوری گردد.

   سرگرد بی نیاز همچنین به اخطاریه ی کد ۲۱۵۴ اشاره کرد و گفت: با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان رانندگانی که اقدام به کشیدن سیگار در این ماه کنند بر اساس وجود این قانون جریمه می شوند و مبلغ جریمه هم ۲۰ هزار تومان است.

   وی به لزوم انجام کار فرهنگی و فرهنگسازی در این زمینه ها اشاره کرد گفت: همانطور که در قضیه ی کمربند ایمنی استان گیلان در زمینه ی فرهنگسازی پیشرو بوده امیدواریم در این زمینه نیز به موفقیتهایی دست یابیم.

   سرگرد بی نیاز همچنین تاکید کرد: پلیس این فرهنگسازی را از مهدکودکها با ارائه ی آموزشهای مختلف شروع کرده است.

   در ادامه شیرزاد خبر اعمال قانون رانندگان متخلف که با پرتاب زباله در خیابانها به پاکیزی شهرها و جاده ها لطمه می زنند به عنوان یک خبر خوش و اقدام ستودنی یاد کرد و از اعضای شورا خواست تا نظرات خود را در این زمینه بیان کنند.

   فرانک پیشگر ابتدا در سخنانی با تاکید و حمایت از اقدام پلیس راهنمایی و رانندگی در جریمه ی رانندگان خودروهای متخلف در این زمینه خاطر نشان کرد: تنها درصدی از مشکلات زیست محیطی مربوط به این قضیه است و از آنجایی که ما می دانیم در فصل تابستان با حضور گردشگران بسیار به این استان و شهر رشت متاسفانه میزان آلایندگی فضای سبز، محیط زیست و طبیبعتمان لطمه می خورد باید با اعمال قانون در این زمینه اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

   عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت تاکید کرد: نمایندگان مجلس بایستی با پیگیری این موضوع و وضعی قوانین لازم همچون جریمه ی نبستن کمربند ایمنی  با وضیع قوانین سختگیرانه سبب پایداری محیط زیست در استان گیلان و شهر رشت شوند.

   وی گفت: اگر مساله ی بستن کمربند ایمنی فراگیر شده به خاطر این بوده که همراه با اعمال قانون در این زمینه فرهنگسازی به وسیله ی NGO های زیست محیطی و رسانه های گروهی هم صورت گرفته است. بنابر این قوانین درست بایستی به کمک فرهنگسازی در این زمینه بیایند و این دو عامل کنار هم عمل کنند

    در ادامه بلال دیان رئیس اداره ی محیط زیست انسانی اداره ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: برای برخورد با خودروهای متخلف حمل زباله و واحدهای صنعتی اهرم نیز قانونی وجود دارد، هر چند که این قوانین حداقلها را در نظر می گیرد.

   وی با اشاره به اینکه طبق قانون عواید حاصل از اجرای آن به سازمان شهرداریها می رسد تا برای پاکیزگی و بهداشت شهر استفاده شود و سودش به مردم برگردد گفت: متاسفانه محیط زیست گیلان بسیار شکننده است و اگر در این زمینه قانون به کمک ما نیاید به مرحله ی بحرانی خواهد رسید.

   سیدرضا موسوی روزان هم برخورد قانونی با متخلفان در این زمینه را ستود و گفت: نبایستی از فعالیت برای فرهنگسازی در این زمینه غافل شویم.

   مهندس مرتضی عاطفی با اشاره به جلسه ی مشترک شهرداری و راهنمایی و رانندگی تاکید کرد: پس از هماهنگیهای لازم این اقدام در رشت صورت گرفته که امیدواریم باخورد مثبت هم داشته باشد.

   مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت خواستار دقت مامورین پلیس در این زمینه شد و گفت: مساله ی دیگر ساماندهی نخاله های ساختمانی است که از پلیس راهور می خواهیم با خودروهایی که نخاله ها را به طور غیرمجاز در شهر حمل و تخلیه می کنند برخورد قانونی شود.

   دکتر حجت نجف زاده مشاور کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم اقدام پلیس در این زمینه را به فال نیک گرفت و. گفت: امیدوارم با اعمال قانون در این زمینه سیما و منظر شهری بهتر شود.

   وی به ماده ی ۱۳ تخلف رستورانها و مراکز تولید غذا اشاره کرد و گفت: در این زمینه مرکز بهداشت نیز با متخلفان برخورد می کند.

   در ادامه ی این بخش از نشست با اهدای لوح سپاس به سرگرد بی نیاز از خدمات و تلاشهای وی قدردانی و تجلیل شد.

 

مخالفت با اجرای کارخانه ی زباله سوز در رشت

   فاطمه شیرزاد در بخش دوم این نشست خواستار بحث و بررسی در زمینه ی قرارداد نصب زباله سوز که قرار بوده به وسیله ی تی تی اس در رشت انجام شود اشاره کرد و گفت: موضوع زبالۀ سوزی بحثی است که سالها در رشت وجود داشته و هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

   وی تاکید کرد: متاسفانه این طرح کارایی لازم را ندارد و به نظر می رسد زباله سوزها برای آلودگی محیط زیست هم خطرناک باشند.

   وی از دیگر سو گفت: در استان گیلان و شهر رشت مراکز دفن زباله هم در مامن و پناهگاه زیست محیطی در دل جنگلها ایجاد می شود که به نوعی خودش به محیط زیست آسیب وارد می کنیم به همین دلیل ابتدا من از آقای دکتر جهانگیری مدیر پروژه می خواهم که به طور مفصل در باره ی اجرای این پروژه در رشت توضیح دهد.

   وی تاکید کرد شورا و شهرداری باید به سمت استفاده از تکنولوژیها برتر و به روز دنیا در این زمینه برود.

   در ادامه دکتر جهانگیری مدیرعامل کارخانه ی کود آلی و مدیر پروژه ی زباله سوز رشت در سخنانی توضیح داد: قرارداد با شرکت TTS برای ساخت زباله سوز ۶۰۰ تنی مخلوط در شهریور ۹۲ بین شهرداری و شرکت تی تی اس منعقد شده است.

   وی ادامه داد: ابتدا زمین ۵ هکتاری جلو کارخانه ی کودآلی تعرفه شد که با مخالفت اداره ی کل محیط زیست به دلیل نزدیکی با منازل مسکونی، واحدهای آموزشی و نظامی مورد مخالفت قرار گرفت.

   وی همچنین به وجود زمین ۴۰ هکتاری پشت کارخانه ی کودآلی اشاره کرد گفت: به اداره ی کل محیط زیست گفتیم بر اساس قوانین و  ضوابط خودشان یک نقطه از زمین مورد نظر را تعیین کنند.

   دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: بالاخره پس از دوسال توقف پرونده در محیط زیست کشور مرداد ماه ۹۴ با سه شرط محیط زیست برای احداث زباله سوز موافقت کرد به این شروط که «مکان پیشنهادی جزو ۱۲ مکان پیشنهادی کمیته باشد٬ «زباله سوز باید دارای EPA استاندارد  ۲۰۰۱۲ باشد» و « کار هم ارزیابی زیست محیطی داشته باشد».

   وی با اشاره به اینکه شرکت TTS تاکنون نتوانسته EPA ۲۰۱۲ مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است را ارائه کند، گفت: هم دلیل کار تاکنون متوقف بوده است.

   فرانک پیشگر در این زمینه با تاکید بر مخالفتهایش همگام مطرح شدن این پروژه گفت: هنگام عقد قرارداد با اعضای شورا هیچ تماسی برقرار نشد و به همین دلیل بدون بررسی از تکنولوژی روز جهان استفاده نگردید

   این عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا تاکید کرد: باید این موضوع مهم را در نظر بگیریم به جای احداث این کارخانه ی بزرگ که برای نگهداری آن دستکم بایستی ۲۰ درصد هزینه ی ساخت را خرج نگهداری آن می توانستیم کارخانه ی کود آلی را تقویت کرد و با نصب «ریجکت سوز» نتیجۀ یی بهتر حاصل می گردید.

   وی از سازمان حفاظت محیط زیست که با احداث زباله سوز غیراستاندارد مخالفت نموده، تشکر کرد و گفت: اگر شهرداری در جهت ارتقای کمی و کیفی کارخانه ی کود آلی پیش برود و با جداسازی شیشه بر کیفیت کودآلی تولید شده بیافزاید و به فکر ریجکت سوز باشد بهتر است.

   اما سید رضا موسوی روزان نظری دیگر داشت و  از کارشناس محیط خواست تا به عنوان نماینده ی این تشکیلات با دقت نظر بیشتر به این پرسش پایخ دهد که آیا کارخانه ی زباله سوز مد نظر مورد تایید این سازمان هست یا خیر؟

   دیان رئیس اداره ی محیط زیست انسانی اداره ی کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز با تاکید بر انجام بازدیدهای میدانی خاطر نشان کرد: با ارزیابیهای انجام شده این زباله سوز با تکنولوژی کشورهای پیشرفته قایل مقایسه نیست.

   وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با نصب زباله سوز استاندارد موافق است اما تا کنون شرکت مورد نظر زیر بار ارائه ی زباله سوز با استانداردهای گفته شده نرفته است.

۲ میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه ی رشت به شهرداری اختصاص یافته است

   فاطمه شیرزاد در پایان این نشست با جمعبندی موضوعات گفته شده گفت: با توجه به مباحث کارشناسی اعلام گردید معلوم می شود که زباله سزی که قرارداد آن منعقد گردید از تکنولوژی به روز دنیا و استاندارد  EPA ۲۰۱۲ استفاده نمی کند و بایستی اسناد و مدارک لازم در زمینه ی اقناع محیط زیست و اسناد ارزیابی زیست محیطی ارائه شود به همین دلیل با توجه به اینکه مخاطراتی که دفن زباله دارد بایستی به سمت تقویت کود الی برویم و همچینن به فکر مرکز دفن زباله در سراوان باشیم.

   وی با اشاره به اقدامات خوب سازمان میدیرت پسمالندهای شهرداری برای بهسازی محل دفن زباله در سراوان گفت: راه دسترسی به این منطقه در توافقی که با اداره ی کل منابع طبیعی برای قطع برخی از درختان صورت گرفته بایستی هر چه زودتر اجرایی شود تا مشکل این منطقه نیز حل گردد.

   رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در پایان نیز گفت: خبر خوشی از واریز ۲۰ درصد سهم اعتبار شهرداری از اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی سازماندهی رودخانه های رشت داریم و آن اینکه طبق بررسیها دو میلیارد تومان از ۱۰ میلیارد تومان سهم شهرداری رشت به این شهرداری پرداخت شده است که ان شاء الله در جای خود برای ساماندهی رودخانه ها استفاده می شود.

   شیرزاد گفت: امیدواریم سهم شرکتهای آب و فاضلاب، آب منطقه ای گیلان، محیط زیست و... نیز پرداخت شود تا با اجرای پروژه های مربوطه وضعیت تاسفبار این رودخانه بهبود یابد.

   وی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده نمی تواند در جایی دیگر صرف شود و بایستی صرفاً برای بهسازی رودخانه های رشت هزینه گردد.

   رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت: شورا و شهرداری از مدتی پیش کار بهسازی محل دفن زباله در سراوان و جلوگیری از ورود شیرانه های لندفیل زباله ی سراوان به رودخانه های رشت را شروع کرده است.