مدیرکل استاندارد گیلان خبر داد:
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ ۰۵:۰۶ چاپ

به گزارش گیل خبر، داریوش اشکانی پور با اشاره به اینکه طرح تحول نوین استانداردسازی در سازمان استاندارد تدوین شده است، اظهار کرد: این طرح در راستای مقابله با مشکلات جامعه در زمینه تقلب های جدید در سازمان استاندارد تدوین شده است.

وی به اجرای طرح تحول استانداردسازی در استان های کشور اشاره کرد و افزود: این طرح در 9 استان کشور اجرا می شود که گیلان نیز به عنوان استان پایلوت برای اجرای طرح مذکور داوطلب شده است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان با بیان اینکه نظام تقلب چنان پیشرفت کرده که از فاکتورهای آزمایش عبور می کند، گفت: برای مقابله با اینگونه تقلب ها، بافت شناسی وارد استاندارد می شود.

وی با اشاره به اهمیت استاندارد کالا در کشور، یادآور شد: اگر کالایی دارای آرم استاندارد باشد با اطمینان خریداری می شود، اما باید به شرایط نگه داری کالا توجه و به مصرف کننده آموزش داده شود که به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کند.

اشکانی پور راه اندازی سامانه 1517 را برای اطلاع مصرف کننده از کالای خریداری شده عنوان کرد و ادامه داد: مصرف کننده کد 10 رقمی کالا را به این سامانه ارسال می کند و پاسخ میزان اعتبار کالای خریداری شده را می گیرد.

وی با تصریح بر اینکه اکنون استانداردها از حوزه کالا خارج شده و خدمات را شامل می شود، خاطرنشان کرد: مردم باید روش مذکور را آموزش ببینند تا از خرید کالای خود اطمینان داشته باشند.

این مسؤول به اجرای طرح نظارت بر بازار گیلان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: طرح نظارت بر بازار در قالب بازدیدهای مشترک طی ماه مبارک رمضان اجرا می شود و این طرح پس از ماه رمضان نیز ادامه می یابد.

وی نمونه برداری از واحدهای تولیدی را جزو برنامه های نظارتی در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و یادآور شد: نمونه برداری کالا توسط بخش خصوصی از واحدهای تولیدی انجام می شود.

اشکانی پور در ادامه به صدور گواهی صادرات کالا اشاره کرد و متذکر شد: سال گذشته 306 فقره گواهینامه صادراتی به ارزش 358 میلیارد ریال به مقصد 9 کشور صادر شده است.

وی کشورهای مقصد هدف صادرات را روسیه، آلمان، ترکیه، امارات عربی متحده، هندوستان، آذربایجان، اندونزی، مالزی و ازبکستان ذکر کرد.

فارس