به گزارش گیل خبر دکتر ژاله حساس خواه دبیر همایش بررسی توسعه ,رشد همه جانبه و متوازن زمینه ها و موانع تحقق آن با موضوع جایگاه ایران در تحولات بین المللی که با سخنرانی دکتر سریع القلم در رشت برگزار شد با نگارش جوابیه ای به اظهارات مطرح شده از سوی حسن کربلایی دبیر حزب موتلفه گیلان پاسخ داد. متن کامل این جوابیه به شرح ذیل است:

نقدی بر همایش ” کنکاشی در رفتار فتنه گران با تابلوی اعتدال و وظایف ما در بصیرت افزایی”

هرساله  رسم براین بوده است  که برای پرکردن خلاءهای موجود در جامعه، نقشه راه حل مشکل توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران در قالب نامگذاری سالیانه  اعلام شود و بالطبع ،در پی آن دوستداران ایشان  کمر همت بندند ودر راستای تحقق آن  عزم را جزم کنند تا حتی الامکان آن خلاء ها تا انتهای سال به میزان قابل توجهی  کاهش یابند.

شعار سال امسال نیز نیاز مبرم کشور بر ترمیم دو حوزه اقتصاد و فرهنگ با تکیه برعزم واراده ملی و مدیریت جهادی اشاره دارد  که با بررسی  کلید واژه های اصلی این شعار: اقتصاد، فرهنگ،  عزم  واراده ملی و مدیریت جهادی ،  درهم تنیدگی این عوامل و هوشمندی پیشنهاددهنده آن بیش از پیش آشکار می شود .

این دلنوشته بنادارد به نقش  موثر برخی از بزرگان و فعالان سیاسی فرهنگی استان گیلان در تلاش ناآگاهانه  برای به انحراف کشاندن این شعار حداقل در استان گیلان بپردازد. در این راستا نخست به ملزومات تحقق این شعار با تکیه بر عناصر کلیدی آن می پردازم وسپس با طرح چند سوال، تعهد و همسویی این بزرگان با شعار سال را مورد پرسش قرارخواهم داد.

درابتدا، اگر به نخستین عنصر شعار امسال ،یعنی اقتصاد  بپردازیم اذعان می داریم که اقتصاد برای شکوفایی نیازمند  بستر مناسب است که تنها و تنها درگرو امنیت، قانون و تخصص  تبلور می یابد. یعنی اگر صداهای متضاد درجامعه که بوی تهدید، خشونت، نفرت و جنگ دهند  شنیده شوند، سرمایه گذاراز خود می راند  وبرعکس صداهای قاطع ، و باصلابت حس اطمینان رادر او تقویت می کند . که صد البته   هر چه صدا زیباتر و صمیمی تر باشد، تاثیرگذاری اش هم بیشتر خواهد بود.  بعلاوه اقتصاد سالم ،  نیازمند حاکمیت قانون است که همه در برابر آن یکسانند و هیچ کس حق آن رانمی یابد که بخشهایی از آن را به نفع خود تفسیر کند  و یا برای حفظ برخی مطامع زودگذر آن را زیرپا بگذارد.  و بالاخره،  مسیرتعالی اقتصادی و به روز شدن ،  ازاستفاده از تخصص های روزآمد در جامعه می گذردکه  باید فارغ از هرگونه برچسب های قومی و قبیله ای شناسایی وبطور کامل مورد استفاده قرارگیرد.

در بخش دیگر این شعار به حوزه فرهنگ می رسیم که به تعبیری راهکار اجرای نیازهاست . از این رو اصلاح فرهنگ  هم درگرو  برآوردن پیش نیازهای اساسی جامعه خواهدبود : پیش نیازهای  اقتصادی که اساسی ترین آن ها شغل و کار است. بعبارت دیگر اقتصاد و فرهنگ دارای ارتباطی تنگاتنگ هستند  که بدون داشتن یکی آن دیگری تحقق نمی یابد.

دربخش سوم این شعار عزم و اراده ملت قرارداردکه از نظر نگارنده شاه بیت این غزل و درواقع حلقه مفقوده آن است. درحقیقت، اقتصاد وفرهنگ  به پشتوانه مهمترین بخش سرمایه اجتماعی آن ، یعنی نیروی انسانی تحقق می یابد.  از این روبرای تحقق شعار سال ضروری است  که بخش عمده‏ای از رویکردهای اجتماعی  به سوی تأمین امنیت، رفاه و تقویت توان روحی و جسمی آحاد جامعه هدایت شود.

 وبالاخره در بخش پایانی، برای برآوردن اهداف سال “اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی” مدیریت جهادی دلسوزان نظام  لازم است تا باتقویت حس تعلق مردم به مذهب و فرهنگ بومی،  توجه ایشان را به ویژگى‏هاى منحصر به فرد این فرهنگ در مقایسه با دیگر فرهنگ‏ها  جلب کند و احساس ارزشمند بودن ، هدفدار بودن ‏، غرور مثبت ،  وعزت نفس را در آنها رشد دهد تا سبب تقویت حس مسئولیت پذیرى و خودآگاهى در آنان گردد.  بدیهی است در این میان قانون اساسی باید بعنوان  میثاق ملی همه ایرانیان  فصل الخطاب قرارگیرد وتنها تحت لوای آن تلاش شود ایران به عظمتی که شایسته ملت آن است دست یابد.

و اما پس از این مقدمه ، سخنم با رهروان امام(ره)، و نایب ایشان است که تا چه اندازه خودرا ملزم به همسو کردن مواضع خودبا اهداف فوق می دانند؟

اگرچه اجازه ایجاد فضای گپ و گفت که از نشانه های تدبیر در دولت تدبیر و امید است باید به فال نیک گرفته شود، اما شایسته است که در کنار آن ، فرهنگ امانتداری از قداست تریبون آزاد هم با بهره گیری از قانون درفرهنگ گفتگو ی کشور نهادینه گردد.  با اینحال ، نگاهی گذرا به برخی سخنان برآمده از گردهم آییها  ، سخنرانیها و نامه های  سرگشاده جمعی از بزرگان و فعالان سیاسی -فرهنگی استان گیلان  که دررسانه ها منتشر شده است مبین آن است که سخنان سرشار از تهمت، افترا و هتک حرمت افراد به نام،  زنگ خطری است که پیام انحراف از ارزشها و ترویج قانون گریزی را بهمراه دارد که اگر با آن مواجهه قانونی نشود محال است  شعار هوشمندانه امسال که درهم تنیدگی کلیدواژه های بالا را می طلبد  تحقق یابد.

همایش ” کنکاشی در رفتار فتنه گران با تابلوی اعتدال و وظایف ما در بصیرت افزایی”  نمونه بارزسوء استفاده از این ظرفیت است که حاصلی جزایجاد تفرقه، تهمت و خرج کردن از حیثیت و جایگاه حقیقی و حقوقی افراد درپی نخواهد داشت . فلذا ضروریست به کمک قانون از پیشروی آن جلوگیری بعمل آید تامانع از بروزپی آمدهای ناخواسته شود .

مخاطب من بطور خاص دبیر محترم حزب موتلفه اسلامی گیلان هستند که باید پاسخگو باشند با کدام ابزار در مسیر اجرای فرمان رهبری در حال حرکت هستند؟ آیا بنادارندبا سخنان و اعمالشان به شکوفایی اقتصاد کمک رسانند؟ آیا می خواهند با گفتمانشان،  گفتمان اصیل اسلامی را که سرشار از ترویج دوستی و برادری است تبلیغ نمایند؟ و آیا دارند با این سخنان  وحدت ، و غرورملی که لازمه عزم و اراده همگانی است را  نشانه می روند؟  چرا و با کدام هدف برگزاری قانونی یک همایش علمی، آنهم با حضور استاد بی رقیب یک حوزه تخصصی ایشان را اینگونه درهم می ریزد که بی مهابا همه را با شمشیر بی مهری خویش مورد هجمه قرارمی دهند؟ ایشان درجایی ابراز نگرانی می کنند که "جریان فتنه و اصلاح طلب سعی خود را می کنند تا هیچ نیروی ارزشی و انقلابی در استان نباشد " که  این جمله ، خود به زیر سوال کشاندن ارزش بی بدیل واژه "ارزش" می باشد. زیرا ارزش واقعی نه تنها هرگز و هیچگاه توسط هیچ گروه و دسته ای از بین نمی رود، بلکه با پاسخگویی معقول به هرگونه شبهه ،ارزشمند تر از قبل رخ می نماید و بالنده تر می شود.  از برادر ارزشی خویش سوال می کنم آیا مترادف کردن "ورود دکتر سریع القلم به استان باسعی در حذف تفکر ناب امام خمینی (ره) " پایین کشانیدن سطح و جایگاه تفکرارزشمند امام (ره)نیست؟

آیا درخواست ایشان ازحضرت آیت الله قربانی برای زدن بر دهان میزبان دکترسریع القلم با اصول همنوع دوستی اسلامی هماهنگ است؟ آیا تهمت گریه کردن میزبان دکترسریع القلم درحضور نماینده محترم ولی فقیه در اعتراض بررد صلاحیت خود، با مسلمانی وآزادگی حسینی سازگاری دارد؟ از آنجاییکه قطعا" نه خود شما در کنار نماینده محترم ولی فقیه در گیلان حضور داشتید ونه خود ایشان  می توانند چنین روایتی داشته باشند، شایسته است که به دلیل این تهمت و افترا درپیشگاه عدل الهی و قانون زمینی پاسخگو باشید واستغفارکنید. زیرا اگر پیرو ولایت هستید باید بدانید که فرهنگ ریشه در اخلاقیات اسلامی و انسانی دارد، که با ظاهرسازی، شعار و حتی زور نهادینه نمی شود، بلکه خاستگاه آن درباور و عقاید است که اگر به آن رسیده باشید، برای ماندگاری آن تلاش می کنید.

در پایان ضمن اینکه اتهامات وارده مصداق  نشر اکاذیب است که این حق را برای خود محفوظ می دارم ، به برادر ارزشی خویش سفارش می کنم همدلی و وحدت را که همواره رمز پیروزی مردم مبارز بوده است را سرلوحه امور خویش قراردهند و بدانند  تداوم انقلاب و حفظ دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن  تنها و تنها در سایه وحدت همه اقشار مردم است./گیلوند

والسلام

دکتر ژاله حساس خواه

  مطالب مرتبط:

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code