مدیرکل راه و شهرسازی گیلان خبر داد:
۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ۰۶:۳۲ چاپ

به گزارش گیل خبر، شعبان علی خاوری امشب در جلسه راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه راه آهن قزوین ـ رشت ـ بندر انزلی یک مجموعه ریلی به هم پیوسته است اظهار کرد: مطالعات حمل سالانه 10 میلیون تن بار و جابه جایی 3 میلیون و 600 هزار نفر مسافر توسط شبکه ریلی مذکور انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حمل بار را از راه آهن قزوین ـ رشت ـ بندر انزلی حذف کنیم هزینه های ریلی برای جابه جایی مسافر توجیه اقتصادی ندارد بنابراین راه آهن قزوین ـ رشت اتمام کار نیست و باید تا بندر انزلی امتداد پیدا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به طول 164 کیلومتری راه آهن قزوین ـ رشت اشاره کرد و افزود: راه آهن مذکور در بخش زیرسازی 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال های گذشته ریل گذاری از طرف قزوین آغاز شده است.

خاوری با بیان اینکه ریل گذاری راه آهن قزوین ـ رشت از طرف رشت از دو ماه گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: 50 کیلومتر از مسیر مذکور ریل گذاری شده و 70 کیلومتر دیگر از این مسیر آماده ریل گذاری است.

وی، تهیه ریل را نیازمند منابع ارزی خواند و بیان کرد: ارز مورد نیاز تامین شده و ریل های خریداری شده به زودی وارد گیلان می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان، احداث پروژه راه آهن قزوین ـ رشت را از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در فروردین ماه سال 94 ذکر کرد و افزود: تا پایان امسال پروژه مذکور باید به اتمام برسد.

خاوری با اشاره به اینکه شرایط از نظر اعتباری و هماهنگی برای اتمام پروژه راه آهن قزوین ـ رشت مهیا است، خاطرنشان کرد: پیمانکاران پروژه مذکور از آمادگی لازم برخوردار هستند.

وی از تغییر جانمایی ایستگاه راه آهن رشت خبر داد و یادآور شد: قرار است ایستگاه راه آهن شهر رشت با دستور وزیر راه و شهرسازی از موقعیت کنونی تغییر کند زیرا عباس آخوندی اعتقاد دارد نباید مسافر در 12 کیلومتری شهر پیدا شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه ایستگاه راه آهن بخش مسافر باید در شهر باشد، اظهار کرد: مسافران باید با احترام وارد شهر شده و بتوانیم به آنها خدمات لازم را ارائه کنیم.

خاوری به عملیات اجرایی یک قطعه از راه آهن رشت ـ انزلی توسط پیمانکار اشاره کرد و افزود: اتمام پروژه مذکور نیازمند فعال کردن دو قطعه دیگر از مسیر است.

وی با تأکید براینکه راه آهن قزوین ـ رشت باید تا آستارا امتداد پیدا کند، بیان کرد: راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا در کریدور شمال ـ جنوب است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به ادامه خط آهن جمهوری آذربایجان به آستارا اشاره کرد و گفت: کشور آذربایجان ریل گذاری 6 کیلومتر از راه آهن خود تا مرز آستارا را آغاز کرده و ادامه آن تا دو کیلومتر وارد خاک ایران می شود.

خاوری با بیان اینکه اتمام پروژه راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا ما را به شبکه ریلی بین المللی متصل می کند، تصریح کرد: مسیر راه آهن رشت ـ آستارا با استفاده از فاینانس و منابع خارجی انجام می شود و مذاکراتی در این زمینه انجام شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم.

فارس