به گزارش گیل خبر، رودبار، شهر توتکابن در سال 76 تاسیس شده و یکی از شهرهای جوان گیلان محسوب می شود که در 13 کیلومتری مرکز رودبار قرار دارد و حدود 2 هزار و 600 نفر جمعیت شهری دارد.

توتکابن مرکز بخش رحمت آباد و بلوکات بوده و «توتکابن» زمانی مرکز پرورش کرم ابریشم بود و درخت توت زیادی در این منطقه کاشته می شد و نام توتکابن نیز از نام درخت توت گرفته شده است.

توتکابن از دو بخش بالامحله و پایین محله تشکیل شده و با پلی که روی سفیدرود احداث شده به راه اصلی قزوین ـ رشت متصل است و پیش از ساخت پل، راه پیوند توتکابن با جاده اصلی با قایق طی می شد.

 

 

توتکابن در منطقه زلزله خیز رودبار قرار دارد و در خرداد 1369 زمین لرزه بیشتر خانه های این منطقه را ویران کرد و دوباره بازسازی شد.

توتکابن از زیبایی های طبیعی و خدادادی برخوردار بوده و یکی از شهرهای با جاذبه گردشگری در رودبار است که هر ساله بسیاری از مسافران و گردشگران را به طرف خود می کشاند.

توتکابن پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی می شود

شهردار توتکابن رودبار در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جذب گردشگران نوروزی اظهار کرد: کوچه ها و منازل شهر توتکابن اکنون با نصب تابلو و پلاک گذاری ساماندهی شده است.

 

 

شهاب عطایی با بیان اینکه برای نخستین بار پارک کودک توتکابن برای نوروز 95 آماده شده است، تصریح کرد: این پارک در نوروز 95 مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی زیر سازی، تعریض، آسفالت، نورپردازی، رنگ آمیزی و فضای سبزی در خورشأن مردم شهر توتکابن و بخش رحمت آباد و بلوکات را بخشی از فعالیت های انجام شده در توتکابن عنوان کرد.

شهردار توتکابن با اشاره به اینکه این شهر در جوار دو رود همیشه پر آب سفیدرود و سیاه رود قرار دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت در جذب گردشگر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی از احداث پارک ساحلی در کنار رودخانه سیاه رود خبر داد و گفت: مقدمات اولیه این پارک فراهم شده و زمین ها نیز مورد تملک قرار گرفته و امیدواریم با اعتباراتی که استاندار و در رأس آن مدیران استانی برای شهرداری در نظر می گیرند بتوانیم پارک ساحلی را هر چه سریع تر مورد بهره برداری قرار دهیم.

عطایی با تصریح بر اینکه شهر توتکابن در بلندترین کوهپایه های گیلان یعنی «درفک» قرار دارد، یادآور شد: توتکابن به همین دلیل بسیار زیبا و مورد پسند گردشگران است.

 

 

وی از دیگر جاذبه های گردشگری توتکابن را غار «رشی» عنوان کرد و افزود: این غار قدمتی 130 هزار ساله دارد و منطقه فوق العاده خوش آب و هوا و زیبای داماش از جاذبه های چشم نواز توتکابن است.

شهردار توتکابن اضافه کرد: مسافرانی که به شهر توتکابن سفر می کنند می توانند در کنار دو رود زیبای سفیدرود و سیاه رود از امکاناتی که برای آنها فراهم کرده ایم استفاده کنند و لذت ببرند.

وی احداث اقامتگاه برای مسافران در شهر توتکابن را از دیگر اقدام ها ذکر کرد و گفت: این اقامتگاه هتل آپارتمان است و می تواند به تعداد 30 نفر همزمان خدمات رسانی کند.

عطایی اجرای «نوروز خوانی» را از برنامه های استقبال از نوروز 95 در توتکابن بیان کرد و افزود: این برنامه برای پاسداشت سنت های زیبای مردم اجرا می شود و از فردا این برنامه اجرایی می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در شهرداری توتکابن تنها عمرانی و خدماتی نیست، خاطرنشان کرد: تلاش شده در بحث فرهنگی نیز اقدام هایی داشته باشیم و به همین منظور مراسم های هنری و ورزشی در توتکابن در طول سال جاری برگزار شد.

شهردار توتکابن رودبار از برگزاری مسابقات دوچرخه سواری در نوروز 95 خبر داد و یادآور شد: مسابقات دوچرخه سواری با حضور ورزشکاران تیم ملی برگزار می شود و استارت آن از رودبار به شهر توتکابن و ارتفاعات درفک خواهد بود.

وی گفت: در سه ماه اخیر مسابقه دوچرخه سواری استانی با حضور 30 دوچرخه سوار مسیر توتکابن به روستای زیبای «دره دشت» را رکاب زدند و قصد داریم این مسابقه را با حضور ملی پوشان در نوروز 95 نیز برگزار کنیم و ایام شادی را رقم بزنیم.

 

 

عطایی برگزاری مسابقات والیبال، فوتسال و پینگ پنگ را را از دیگر برنامه های نوروز 95 در شهر زیبای توتکابن عنوان کرد.

فارس