به گزارش گیل خبر، شعبانعلی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان امروز(20 اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه به ازای هر یک کیلومتر وسعت گیلان باید 750 متر طول راه در استان وجود داشته باشد اظهار کرد: این مقدار پنج برابر میانگین کشوری است و خوشبختانه شبکه راه های استان به طور متناسب ایجاد شده و باید این محورها بهسازی شده و ارتقاء یابد.

وی به گردشگرپذیربودن استان اشاره و بیان کرد: توسعه جاده ها یکی از راه های جذب گردشگر است و پیش بینی می شود امسال به دلیل بهبود شبکه راه ها، گردشگر بیشتری به استان سفر کند.

عقب ماندگی گیلان در شاخص راه روستایی

خاوری با اشاره به عقب ماندگی گیلان در راه های روستایی افزود: 40 درصد جمعیت گیلان در مناطق روستایی ساکن هستند و این درحالی است که ما در آسفالت راه های روستایی از میانگین کشووری که 56 درصد است، عقب هستیم.

وی به اقدامات این اداره در بخش راه روستایی در سال جاری اشاره و بیان کرد: طبق تفاهم نامه های منعقد شده باید یک هزار و 300 کیلومتر از راه های روستایی استان آسفالت یا روکش شوند که تا دهه فجر امسال 520 کیلومتر انجام شده و شاخص راه روستایی استان به 49 درصد رسید.

وی اذعان کرد: برای این مهم 50 هزار تن قیر رایگان معادل 50 میلیارد تومان اعتبار به راه های روستایی، شریانی و مسکن مهر اختصاص یافت و درصددیم تا در سال 95 با افزایش چهار درصدی، شاخص راه روستایی را به 53 درصد ارتقا دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان، بهسازی راه های فرعی را از نیازمندی های اساسی استان دانست و گفت: راه های فرعی منابع ملی و استانی ندارند و همین موجب مرمت کند راه های فرعی شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طبق نرم جهانی باید سالانه 460 میلیارد به راه و شهرسازی بابت هزینه نگهداری جاده ها پرداخت شود افزود: این درحالی است که مجموع منابع مالی و استانی ما در سال جاری 20 میلیارد بوده و با این اعتبار امکان نگهداری مطلوب از جاده ها وجود ندارد.

پایان تعهدات راه و شهرسازی در پروژه مسکن مهر تا سال ۹۵

خاوری در ادامه به پروژه مسکن مهر اشاره و با بیان اینکه 51 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و چهار شهر زیر 25 هزار نفر جمعیت بر عهده این اداره کل است تصریح کرد: پروژه های مسکن مهر این سازمان در سه قالب خودمالک، تعاونی و سه جانبه است که تا کنون 39 هزار و 500 واحد آماده و تحویل داده شده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد 9 هزار و 511 واحد در سال جاری تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه 12 هزار واحد مسکونی از این تعهد باقی مانده است اذعان کرد: از این مقدار چهار هزار و 350 واحد برای سال بعد هدفگذاری شده است که باید تا پایان سال 95 به اتمام برسد و مابقی نیز خودمالک است که در حال تکمیل است.

فازنخست کمربندی لنگرود زیربار ترافیک رفت

وی با اشاره به اقدامات نوروزی این سازمان اظهار کرد: در شبکه راه های استان 2 پروژه مهم سراوان-سیاهکل و آستانه – کیاهشهر انجام شده است.

خاوری گفت: 18 کیلومتر از محور سراوان- سیاهکل افتتاح شده و زیر بار ترافیک است که موجب کاهش 25 کیلومتری مسیر شده و کلیه استانداردهای ایمنی در آن عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا 20 کیلومتر از جاده کوچصفهان-سراوان با عرض 11.5 کیلومتر در حال بهسازی است افزود: همچنین محور آستانه-سیاهکل نیز با رعایت کلیه نکات ایمنی چهاربانده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به کمربندی لنگرود اشاره و اذعان کرد: مشکل عمده ما در نوروز گره ترافیکی لنگرود بود که خوشبختانه فاز نخست کمربندی این شهرستان دو روز پیش به صورت غیررسمی افتتاح  شده و زیر بار ترافیک رفت و همین امر تا حدودی از مشکلات ترافیکی این شهرستان در نوروز می کاهد.

۲۷ اسفند گره ترافیکی آزادراه رودبار منجیل رفع می شود

وی با اشاره به باقی مانده آزادراه رشت- قزوین تاکید کرد: در بخش احداث تونل این آزادراه در شهر منجیل کار عظیمی در حال انجام است و 700 نفر به همراه 300 وسیله در حال تلاش شبانه روزی هستند.

خاوری اعلام کرد: فاز نخست 3.5 کیلومتر از این آزادراه در شهر منجیل حداکثر تا 27 اسفند آماده بهره برداری است که یک شاهکار مهندسی بوده و گره ترافیکی در این شهرا را رفع می کند و فاز دوم آن تا خرداد سال 95 به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: هشت کیلومتر باقی مانده نیز با مشارکت دولت، بانک و کمک یک سازمان بعد از تصویب هیئت وزیران انجام و طی برنامه زمانی حداکثر2.5 سال به اتمام می رسد.

سال۹۵ پایان عملیات احداث محور ریلی فزوین- رشت

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به راه آهن قزوین-  رشت، از پیشرفت 92 درصدی زیرسازی این محور ریلی خبر داد و افزود: ریل گذاری از دو سمت قزوین و رشت درحال انجام است و این پروژه از لحاظ منابع مالی مشکلی ندارد و تمام اعتبارات سال 94 آن تخصیص یافته است.

وی تاکید کرد: راه آهن قزوین- رشت در سال 95 بنا بر تعهد دولت به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

خاوری با اشاره به فاز دوم این راه آهن در مسیر رشت -انزلی تصریح کرد: این فاز به طول 41 کیلومتر برای ما مهم است چون ایجاد محور ریلی بدون جابجایی بار توجیه اقتصادی ندارد  و فاز نخست این محور به طول 17 کیلومتر از سمت رشت آغاز شده و فاز دیگر در حال مناقصه و انتخاب پبمانکار است.

وی ادامه داد: محور ریلی رشت به آستارا که موجب ایجاد کریدور شمال به جنوب می شود هنور انجام نشده و این درحالی است که کشور آذربایجان هشت کیلومتر راه آهن خود را به سمت آستارا جهت تکیمل کریدور آغاز کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه در سال جایر این اداره کل ۹۰ میلیارد تومان اعتبار استانی داشت افزود: معادل همین اعتبار نیز باید از منابع ملی به این اداره کل تا پایان سال مالی که خرداد ۹۵ است اختصاص یابد.

شبستان