Eftetah-markaz-karyabi-1-1394.10.02
به گزارش گیل خبر، مهندس مسرور رییس هیات مدیره و مدیر عامل این سازمان در نشست نقش مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، دکتر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی ، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد و معاونان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در جزیره کیش برگزار شد گزارشی از برنامه ها و اقدامات انجام شده سازمان متبوع خود در حوزه های اجرای پروژه های عمرانی ، طرح های زیرساختی، بهبود فضای کسب و کار ،فعال سازی کریدورهای عبوری از منطقه ،گسترش همکاریهای اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی ارائه نمود. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست با ارایه گزارشی از عملکرد تیم مدیریتی این سازمان در دوسال گذشته گفت: در بخش های اجرای طرح های توسعه ای ، رشد شاخص های اقتصادی و سرمایه گذاری ، ایجاد اشتغال ،احداث موج شکن ها و پست های اسکله مجتمع بندری کاسپین ،فعال سازی پروژه های عمرانی و واحد های تولیدی راکد منطقه ،راه اندازی اولین بورس کالاتی مناطق آزاد ایران و همچنین حوزه های گردشگری،اجتماعی و فرهنگی اقدامات متنوع و گسترده ای در دو سال اخیر در منطقه آزاد انزلی انجام شده است. مهندس مسرور با اشاره به اقدامات این سازمان برای فعالسازی کریدور نوستراک و کریدور چین _آکتائو –انزلی و عقد دو تفاهمنامه با منطقه ویژه آکتائو قزاقستان و منطقه ویژه اقتصادی آستاراخان روسیه در این راستا اظهار داشت :یکی از مهمترین برنامه های ما برای تبدیل منطقه آزاد انزلی به هاب ترانزیتی کالا در دریای خزر فعالسازی کریدور شمال -جنوب و کریدور چین –آکتائو –انزلی است که با توجه به مطالعات صورت گرفته در خصوص حجم کالاهای عبوری ، تکمیل زیرساخت های مسیر و فعال شدن این کریدو رها در آمد ارزی مناسبی برای کشورمان ایجاد خواهد کرد . مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار حمایت های لازم از سوی هیات دولت برای تامین منابع مالی و تسریع در احداث زیرساخت های لازم برای فعالسازی این مسیرهای ترانزیتی شد و خاطر نشان کرد :برای تبدیل شدن کشورمان به حلقه ترانزیتی کشورهای شمال و شمال شرق اروپا با کشورهای آسیای جنوب شرقی ، تسریع در اتصال راه آهن قزوین –رشت به منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین بسیار با اهمیت است . رییس هیات مدیره سازمان با مقایسه تفاوت مسافت بنادر مهم جنوب شرق آسیا با بنادر مهم اروپایی نظیر هلسینکی فنلاند و روتردام هلند از طریق مسیر کریدور شمال – جنوب با مسیر سنتی کانال سوئز و کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و کاهش هزینه ها ی حمل و نقل تاکید کرد : سالیانه حدود یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز عبور می نماید بیش از 50 درصد کالای عبوری از کانال سوئز به صورت کانتینری می باشد و با توجه به اینکه کالاهای کانتینری در مبادلات تجاری فعلی بنادر کشور با هدف ترانزیت در کریدور شمال جنوب نقش پر رنگی ندارد لذا لازم است ضمن افزایش سرمایه گذاری دولت در بخش زیرساخت های حمل و نقلی و با هدف جذب و انتقال بخشی از کالای عبوری کانال سوئز به مسیر ایران و کریدور شمال - جنوب اقدامات لازم در خصوص تسریع در اتصال خطوط راه آهن از قزوین به رشت و مجتمع بندر کاسپین انجام گردد تا امکان انتقال کالاهای کانتینری از مسیر ایران ودریای خزر فراهم شود البته کشور روسیه نیز برنامه های توسعه و استفاده از ظرفیت کانال ولگا را نیز در دستور کار دارد که اینکار هم می تواند به توسعه ظرفیت کریدور شمال جنوب بیانجامد به گونه ای که در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم شرکتهای بزرگ اپراتوری و حمل و نقلی و کشتیرانی دنیا ترغیب به استفاده از مسیر کریدور شمال – جنوب به لحاظ تکمیل مسیر دسترسی مناسب و امنیت مناسب آن خواهند شد که این بررسی ها نقش کلیدی حمایت دولت از ایجاد زیرساخت های اساسی نظیر ساخت مجتمع بندری کاسپین و ایجاد خط ریلی مشترک را دراین کریدور پررنگتر می نماید. بنا بر این گزارش ، اجرای پروژه های جدید نظیر سالن همایش ها و نمایشگاه ، مرکز تفریحات دریایی به عنوان مجهزترین مرکز تفریحات دریایی شمال کشور،اقدامات صورت گرفته در خصوص گسترش همکاریهای اقتصادی با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر ، میزان تحقق اهداف درآمدی پیش بینی شده در بودجه مصوب سال های اخیر ، بهبود فضای کسب کار و خلق مزیت برای سرمایه گذاران و همچنین اقدامات سازمان ،پیرامون تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حاشیه خزر ،طرح های اقتصاد مقاومتی و فرصت های پساتحریم از دیگر مواردی بود که از سوی مهندس مسرور در این نشست ارایه شد .