مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت:
۱۳۹۴/۰۹/۰۵ ۰۶:۳۱ چاپ
اجرای راهبردهای نظام تجاری در 5 استان کشور/گیلان پایلوت است
به گزارش گیل خبر، مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای راهبرد و برنامه های نظام تجاری و بازرگانی در پنج استان کشور خبر داد و گفت: این برنامه ها به صورت پایلوت در گیلان اجرایی می شود.
 کاظم سلیمی صبح امروز در جمع مدیران حوزه صنعت، معدن و تجارت استان پرهیز از نگاه سلیقه ای و بخشی نگری در حوزه های مختلف مدیریتی را مورد تأکید قرار داد.

وی با بیان اینکه برای توسعه بخش تجارت باید در مباحثی مانند برندسازی، استانداردسازی کالا، توزیع مناسب بیش از پیش پرداخته شود، افزود: کسب درآمدهای کلان و ایجاد اشتغال در کشورهای ثروتمند اهمیت بخشی به درآمدهای ناشی از فروش و توزیع کالا و خدمات است.

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این بخش از فعالیت های اقتصادی بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی این کشورها به عهده دارند.

وی با اشاره به فضای حاکم در عرصه تولید و تجارت گفت: اگر بتوانیم فضای فعلی را به نفع تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده تغییر دهیم در واقع توانسته ایم نقطه عطفی در این راستا ایجاد کنیم.

سلیمی، گیلان را استانی توانمند در تولید و تجارت دانست و تصریح کرد: با توجه به وجود منطقه آزاد انزلی، فرودگاه بین المللی در مرکز استان، بنادر بزرگ و فعال و واحدهای صنعتی و تولیدی و غنی بودن گیلان در تولید انواع محصولات کشاورزی و...، لازم است آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز برای خدمات بازرگانی در گیلان بیشتر از گذشته صورت گیرد.

وی به تدوین راهبردها و برنامه های زیرساختی نظام تجاری و بازرگانی کشور در 12 اولویت اشاره کرد و گفت: تدوین لایحه جامع نظام توزیع کالا و خدمات، توسعه و نوسازی شبکه های توزیع، استانداردسازی فروشگاه های زنجیره ای در کشور از جمله راهبرد این لایحه است.

رئیس کارگروه بازرگانی و تجاری کشور در تدوین برنامه ششم، تهیه شناسنامه ای از زیرساخت های تجاری موجود کشور، توسعه نهادهای غیر دولتی به منظور گسترش بازاریابی، تقویت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل و ذخیره کالا را از دیگر راهبردهای لایحه مذکور عنوان کرد.

وی ادامه داد: ساز و کارهای مناسب برای افزایش خود کنترلی و ایجاد اعتماد بین دولت و بخش غیر دولتی، تدوین سند کاهش هزینه های مبادله در نظام توزیع، اولویت بندی به منظور سرمایه گذاری در زیرساخت های تجاری از جمله راهبردهای دیگر لایحه جامع نظام توزیع کالا و خدمات است.

سلیمی، تعیین نیازهای اولویت دار در استان های محروم برای ایجاد زیرساخت های ذخیره سازی را از دیگر سرفصل های اساسی این راهبرد برشمرد.

وی به اجرای طرح پایلوت این برنامه راهبردی در گیلان اشاره کرد و افزود: راهبرد زیرساخت های نظام تجاری و بازرگانی کشور علاوه بر گیلان در استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس و هرمزگان اجرایی می شود.

این مسئول با تأکید بر آماده سازی و تدوین لایحه پیشنهادی زیرساخت های نظام تجاری کشور، خواستار همراهی و همفکری مدیران بخش دولتی و خصوصی برای غنی سازی آن به منظور ارائه به مجلس شورای اسلامی شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان نیز در ادامه نشست مذکور بر اهمیت نظام بازرگانی و تولید و خدمات تأکید کرد و گفت: سهم بزرگی از درآمدزایی و اشتغال در کشورهای پیشرفته دنیا از طریق سیستم های نوین عرضه و توزیع کالا و خدمات مانند IT و ICT و دیگر روش ها به دست می آید.

محمدحسین اصغریان، افزود: پرداختن به نظام بازرگانی تولید و خدمات می تواند ضامن ارزش افزوده فراوان و بیش از دیگر فعالیت های اقتصادی باشد.

وی جهش از ساختارهای سنتی به ساختارهای نوین در تجارت را از الزامات اساسی در نیل به ایجاد نظام بازرگانی تولید و خدمات عنوان کرد.

این مسئول اضافه کرد: فرسودگی شدید ناوگان حمل و نقل، ضعف برخی قوانین در نظام تامین تا توزیع کالا و خدمات، کمبودهای زیرساختی در حمل و نقل از مهم ترین نواقص موجود در عرصه تجارت است.

وی اضافه کرد: تکمیل زیرساخت ها و اصلاح برخی از قوانین ناکارآمد از مهم ترین اموری است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.

معاون استاندار گیلان، با اشاره به موقعیت منحصر به فرد گیلان و دارا بودن مرزهای آبی، خاکی و هوایی با کشورهای حاشیه دریای خزر، تصریح کرد: همجواری با کشور روسیه با دارا بودن 300 میلیون نفر جمعیت، تحریم های اخیر غرب علیه این کشور و وجود مناسبات دوستانه بین ایران و این کشور و نیاز روسیه به تامین اقلام و محصولات کشاورزی و صنعتی، می تواند نقطه عطفی در توسعه تجارت و بازرگانی خارجی برای استان باشد.

اصغریان خاطرنشان کرد: با اصلاح قوانین و مقررات در برنامه ششم توسعه و دوری از بخشی نگری و اولویت بخشی به منافع کشور شاهد رشد و بالندگی تولید و تجارت باشیم.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code