به گزارش گیل خبر، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاطت از محیط زیست در توضیح مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت سد شفارود، گفت: هیچ فعالیتی در حوزه سدسازی یا هر فعالیت عمرانی، بدون مجوز محیط زیست نباید عملیاتی شود، همه فعالیت ها در حوزه سدسازی به ویژه اگر مشمول ارزیابی زیست محیطی باشد، باید پس از کسب مجوز ها و طی فرایند قانونی انجام گیرد.

ارزیابی ملی لازمه صدور مجوز محیط زیست برای سد شفارود

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ارزیابی زیست محیطی شامل دو بخش استانی و ملی است، تصریح کرد: سد شفارود هنوز مجوزهای ملی را کسب نکرده، مسئولان و پیمانکاران نیز تا اخذ مجوز زیست محیطی نباید دست به اقدامی بزنند.

وی یادآور شد: بر مبنای تصمیمات مدیران و مسئولان قبلی، تخریب۴۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی برای احداث سد شفارود در برنامه پیمانکاران قرار گرفته بود، تاکنون هم اقداماتی برای سد شفارود انجام گرفته اما با توجه به اینکه مجوز لازم را اخذ نکردند، عملیات باید متوقف شود.

ابتکار تامین آب شرب برای دو شهر اطراف سد شفارود را ضروری خواند و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر نیاز مردم در تامین آب شرب واقف بوده لذا به دنبال راهکاری برای این منظور است. وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال راهکار و استراتژی است که به هیچ درختی از جنگل های هیرکانی آسیب نرسد اما باید توجه داشت که سازمان تاکنون هیچ مجوزی برای سد شفارود نداده است.

ایران در ٢٥ سال گذشته مقام سوم سدسازی در جهان را داشته است. کارشناسان می گویند این حجم از سدسازی یک و نیم برابر حجم رودخانه های کشور است. حالا جنگل های هیرکانی که بازماندگان دوران سوم زمین شناسی هستند، در معرض تهدید قرار گرفته اند. این جنگل ها جایی در غرب گیلان منطقه پونل رضوانشهر، روی رودخانه شفارود و در فاصله ۲/۵ کیلومتری شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارند. اکنون سد شفارود بلندترین سد بتونی غلتکی ایران با ارتفاع ١٣٧متر در رضوانشهر در ٦ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و ٦٥ کیلومتری غرب شهر رشت، روی رودخانه شفارود درحال ساخت است.

خانه ملت

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code