دیروز در صحن علنی مجلس
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۲۱:۳۵ چاپ

به گزارش گیل خبر, سناریوی جریانی خاص حذف نماینده ای خاص؛ هدف: هیات نظارت بر مطبوعات.مکانی استراتژیک که با روی کار آمدن دولت یازدهم، "اکثریت"ش از دسترس محافظه کاران خارج شده است.

امروز صحن علنی مجلس شاهد رونمایی از پروژه "حذف علی مطهری  از هیات نظارت بر مطبوعات" بود. حذفی که به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس آن را "شفاف"  و دموکراتیک می خوانند و رییس مجلس "مبهم".

تذکرها و اخطارهای پیاپی آیین نامه ای نشان از اهمیت ماجرا داشت. ماجرایی که به آرامی در کمیسیون فرهنگی مجلس اتفاق افتاد اما صدایش در صحن علنی درآمد.

روز گذشته اعضای کمیسیون فرهنگی، نبویان و حمید رسایی را به عنوان گزینه های پیشنهادی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات معرفی کردند. تا یکی از این دو نفر با رای نمایندگان جایگزین علی مطهری شوند. نماینده ای که در سال های اخیر یکی از حامیان جدی آزادی و منتقد برخورد و توقیف رسانه ها بوده است.

حالا کمیسیون فرهنگی که اکثریت آن در اختیار اعضای جبهه پایداری و فراکسیون اقلیت اصولگرایان است دو نماینده نزدیک به جبهه پایداری را انتخاب کرده اند. حمید رسایی، از منتقدان جدی دولت و مدیر مسئول نشریه "9دی" و محمود نبویان از شاگردان آیت الله مصباح یزدی. دو چهره ای که از منتقدان اصلی سیاست های فرهنگی دولت حسن روحانی هستند و بیش از آن منتقد عملکرد رسانه های اصلاح طلب و مستقل.

هر دو این نمایندگان به همراه دیگر اعضای جبهه پایداری در ماه های اخیر بارها به وزیر ارشاد درباره رسانه ها تذکر کتبی داده اند، او را به مجلس احضار کرده اند و یک بار هم به جنتی کارت زرد داده اند. دلیل کارت زردشان هم یک چیز بود: چرا وزیر ارشاد از "توقیف" روزنامه بهار ابراز تاسف کرده است؟

همین افراد چندی بعد به رییس جمهوری و وزیر ارشاد تذکر دادند از رفتار خشن دولت  با رسانه های منتقد گفتند. البته این بار منظور از رسانه های منتقد، "یالثارات" و "9 دی" بود.

حالا پروژه جدید پایداری ها برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات با حذف "مبهم" علی مطهری کلید خورده هر چند علی لاریجانی با تاکید بر "مبهم" بودن این رویداد از بررسی آن در هیات رییسه مجلس گفته است.

پیش از موضع گیری لاریجانی، علی مطهری در تذکری مستند به ماده 218 آیین نامه داخلی مجلس گفت: کمیسیون فرهنگی برای معرفی نفرات پیشنهادی خود جهت عضویت هیأت نظارت بر مطبوعات و شورای نظارت بر صدا و سیما به حداقل اکتفا کرده و در واقع در این باره غفلت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون تخصصی باید حداقل دوبرابر افراد مورد نیاز برای عضویت در شوراها را به صحن علنی معرفی کند تصریح کرد: با اکثر اعضا صحبت کردم و همه اعضا قبول داشتند که به کلمه حداقل توجه نشده در حالی که این ماده از آیین نامه قابل تعبیر است.

او اضافه کرد: من پیشنهاد می کنم غیر از افرادی که از طرف کمیسیون پیشنهاد شدند افراد دیگری که در کمیسیون فرهنگی کاندیدای عضویت در این شوراها بوده اند نیز در صحن علنی نیز کاندیدا شوند تا دست مجلس باز باشد.

مطهری خاطرنشان کرد: ممکن است اکثریت کمیسیون گرایش سیاسی خاصی داشته باشند و افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند که به این طریق دست مجلس برای انتخاب اصلح بسته خواهد بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: پیش از این چنین ماده ای در آیین نامه وجود نداشت که کمیسیون های تخصصی ناظران مجلس در شوراها را انتخاب کنند و بعدا این ماده اضافه شد اما در این ماده آمده که کمیسیون حداقل دوبرابر افراد مورد نیاز را انتخاب کند یعنی کمیسیون می تواند بیش از دوبرابر را به صحن علنی معرفی کند. وی اضافه کرد: در آیین نامه نیامده که مجلس باید از بین افراد معرفی شده توسط کمیسیون ناظران را انتخاب کند اما ظاهرا قصد مقنن این بوده که از بین اینها انتخاب شود.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما این موضوع را در هیأت رئیسه دقیق تر بررسی می کنیم تا این ابهامات وجود نداشته باشد و جلسه بعد در این رابطه نظر می دهیم.

پیرموذن، دیگر نماینده ای بود که به روند انتخاب کمیسیون فرهنگی اعتراض کرد و در پاسخ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: او در کمیسیون فرهنگی رأی لازم را نداشته است.

به گزارش ایسنا احمد سالک خاطرنشان کرد: در روز گذشته تمامی نمایندگانی که برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات و همچنین شورای نظارت بر صداوسیما نام نویسی کرده بودند حضور یافتند و به شکل عادلانه فرمایشات تک تک این افراد را شنیدیم و بعد هم افراد به اقتضای برداشت شان رأی دادند. اما بعضی افرادی که اسم آوردند رای لازم را نداشتند.

پس از پایان جلسه امروز مجلس نیز رسانه های محافظه کار بلافاصله اخبار و گزارش هایی در حمایت از این اقدام کمیسیون فرهنگی مجلس منتشر کردند.

موضوع حذف "احتمالی" و "مبهم" علی مطهری از هیات نظارت بر مطبوعات  از سوی جریانی کلید خورده که این روزها منتقد اصلی سیاست های دولت و برای مخالفت های خود از هر ابزاری که در اختیار دارد استفاده می کند، چه تریبون های مذهبی و رسانه های سایبری باشد چه تریبون مجلس و رسانه های مکتوب.

جبران شکست انتخابات 92 در انتخابات 94 نیاز به ابزاری دارد که هم بتواند ابزار مواجهه مستقیم با رسانه های مخالف باشد و هم مسیر صدور مجوز و حمایت از رسانه های موافق؛ پس عجیب نیست که علی مطهری گزینه مناسبی برای حضور در این مکان استراتژیک نباشد و برخی افراد خاص گزینه های مطلوب باشند./

تدبیر خبر

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code