جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای دومین بار علنی کرد
۱۳۹۴/۰۶/۲۲ ۱۰:۳۸ چاپ

به گزارش گیل خبر، تذکر رسمی از «قم» به «تهران». تذکرها در نامه های محرمانه از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دو مقصد رفته است؛ یکی میدان پاستور تهران، «نهاد ریاست جمهوری» و دیگری میدان بهارستان، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی». تذکرها اما تنها از طریق نامه های محرمانه نبوده است بلکه پیک هایی هم از قم به تهران آمده اند، تذکرها را شفاها و حضورا به رییس جمهور منتقل کرده اند، رییس جمهور تذکرها را شنیده و جهت اصلاح، دستورات لازم را داده است. همان پیک ها و نامه هایی که در دولت سابق از قم به تهران ارسال می شدند و کسی به آنها توجهی نمی کرد حالا گوش شنوایی در تهران دارند. این اما نخستین تذکر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیست. یک سال و دو ماه پیش آیت الله محمد یزدی، رییس این تشکل که همچون حالا رییس مجلس خبرگان رهبری نبود از تذکرات جامعه مدرسین به رییس جمهور خبر داده بود. تذکرها بیشتر اما فرهنگی به نظر می رسد. هرچند نه کسی در دولت تمایلی به علنی کردن آنها دارد و نه کسی از جامعه مدرسین تمایلی به علنی کردن محرمانه ها، اما یک موضوع مشخص است. رابطه این دولت با قم شبیه رابطه دولت سابق با این شهر نیست. حالا حسن روحانی در روزهایی که وارد سومین سال از فعالیت خود شده است در کنار همه حمایت هایی که از مراجع و علمای قم داشته تذکرهایی هم شنیده و تلاش کرده آنها را عملیاتی کند. تذکراتی که علمای قم به دلیل سبک رفتاری مسوولان دولت سابق از بیان شان ناامید شده بودند و حالا امید از دست رفته شان را دوباره پیدا کرده اند. نامه ها و پیک های محرمانه قم اما از یک سال پیش آغاز شده اند و دولتی ها هیچ وقت از این تذکراتی که به گفته علما از آن استقبال هم می شده است حرفی نزده اند. «قم» در طول دو سال و نیم اخیر بعد از تهران مهم ترین شهر برای دولتی ها بوده است. کمتر هفته ای است که به پایان برسد و یک پیک از تهران به قم نرود. مذاکرات هسته ای که در جریان بود اطلاع رسانی به علما و مراجع از طریق همین پیک ها از معاون گرفته تا وزیر انجام می شد و همین ارتباط مستمر باعث حمایت های مستمر مراجع در این سال ها شده است. حالا با توجه به استقبال دولتی ها به نظر می رسد تذکرات قم چه در قالب نامه ای با لوگوی محرمانه و چه از طریق پیک های حضوری روندی ادامه دار باشد.

نخستین تذکر رسمی

نخستین بار که تذکرات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رییس جمهور علنی شد تیرماه ٩٣ بود که آیت الله محمد یزدی در یک گفت وگو اعلام کرد: «در این اواخر، جامعه مدرسین چند تذکر به رییس جمهور محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رییس جمهور توجه نکند، جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده را ممکن است رسما تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند. نمونه هایی در دوره احمدی نژاد وجود داشت و اقدامات لازم انجام گرفت.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرد: همان روحانیونی که کمک کرده بودند و برای آقای احمدی نژاد از آبروی شان مایه گذاشته بودند، به او تذکر دادند ولی گوش نکرد. در حقیقت در ماه های آخر، اعتبار او به سختی آسیب دید. همان روحانی محترمی که واقعا برای روی کار آمدن آقای احمدی نژاد هزینه کرده بود و شخصیت و آبرویش را صرف کرده بود، وقتی دید که حرف گوش نمی دهد، همان روحانی محترم وارد بحث شد و گفت برای من احمدی نژاد ملاک نیست، دین خدا ملاک است. شنوندگان متوجه شدند که احمدی نژاد تا زمانی که با مسائل دین همراه باشد با او همراهند.»

نامه محرمانه و ارسال پیک از قم به تهران

خبر تذکرهای محرمانه قم به دولت را آیت الله مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور داده است. او در گفت وگویش با خبرآنلاین از تذکرات به تهران گفته است. مقدمه بحثش را با عدم دخالت روحانیت در امور کشور آغاز کرده و گفته است که «البته ما اشراف کامل داریم و هرجا لازم باشد، تذکر می دهیم. مقام معظم رهبری هم در دیداری که با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتند از ما خواستند تا در مسائلی که در کشور واقع می شود، نظر دهیم و موضع «لا» یا «نعم» داشته باشیم. یعنی کاری را تایید کرده و با آن مخالفت کنیم. این کار را روحانیت می کند. کما اینکه در امور متعددی به صداو سیما به دلیل فیلم ها، برنامه ها یا موضع گیری هایش تذکراتی داده ایم. حتی رییس سازمان صداوسیما را به جامعه مدرسین یا جاهای دیگر احضار کرده و تذکراتی داده ایم. در مواردی هم که گفته اند قانون نداریم، ما ماده واحده ای تنظیم کرده و جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده ایم تا قانونا بتوانند به تذکرات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، توجه کرده و اقدامات شان قانونی باشد. » او اما در ادامه از جزییات این تذکرها بیشتر گفته و خبر داده است که «به وزارت ارشاد هم تذکراتی داده ایم و مواردی بوده که به وزیر یا حتی رییس جمهور نامه محرمانه نوشته ایم. ایشان حتی در مورد تذکرات دو سه نفر از اعضای جامعه مدرسین که خدمت شان رسیده و نظرات اصلاحی و اسلامی جامعه مدرسین را ارایه داده اند، دستوراتی را جهت اجرا ابلاغ کرده اند. » آیت الله مقتدایی اما اصراری برای رسانه ای کردن این نامه ها ندارد و می گوید: «ما بنای رسانه ای و علنی کردن این کارها نداریم. آن افرادی هم که خدمت رییس جمهور رسیده اند را نمی خواهیم به رسانه ها معرفی کنیم. » نکته اصلی اظهارات مقتدایی اما گفتن از تذکرات قم در دولت سابق است که علنا گفته است این تذکرات در گذشته هم بوده است.

در دولت قبل تذکر می دادیم اما عمل نمی شد

او اما از دولت سابق گلایه هم دارد و می گوید: «مردم بدانند که جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ساکت نیستند، بلکه در جای خودش تذکراتی می دهند که انتظار داریم به آن عمل شود. گاهی این تذکرات مورد توجه واقع می شود و گاهی به آن عمل نمی شود. در دوره ریاست جمهوری قبل ما تذکراتی می دادیم اما به آن عمل نمی شد. آن زمان مراجع بزرگوار به دولت تذکراتی می دادند ولی آقای احمدی نژاد در سخنرانی رسمی اش می گفت «آقایان برای خودشان کار می کنند و ما برای خودمان کار می کنیم»! این یعنی چه؟ یعنی ایشان حرف ما را قبول نداشتند. آقایان مراجع هم وقتی دیدند که به نصایح شان توجه نمی شود و تاثیر ندارد، اظهارات شان را علنی نکردند که بگویند این دولت به حرف شان گوش نمی دهد. چون رییس دولت وقت مدام می گفت «ما خودمان می دانیم که چه می کنیم»! اما الحمدلله رییس جمهور فعلی در سخنانی در مدرسه فیضیه قم گفت که تابع اصلاحات و مسائلی هستیم که از روی دلسوزی و نصیحت بیان می شود و از آن تبعیت می کنیم. اما روحانیت نه در دولت قبل و نه در دولت کنونی، برای تذکراتش سر و صدا به راه نینداخته است.» او اما از تذکراتی که قم به علی جنتی داده بیشتر گفته و تاکید کرده است که «در برخی موارد، ایرادهایی به کارشان وارد است که تذکر هم به او داده شده است. زمانی که آقای مسجد جامعی وزیر ارشاد بود، او را از سوی هیات رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به همین اتاق دعوت کردیم. تذکراتی به او دادیم ولی نهایتا این گونه برداشت کردیم که پیکره و بدنه وزارت ارشاد، اصلاحات مد نظر ما را با وجود دستور وزیر، نمی پذیرد. یعنی وزیر دستور اجرا می دهد، اما اجرایی نمی شود. گاهی وزیر معتقد به راهی نیست اما در وزارت ارشاد کسانی نظرات خاص خودشان را پیاده می کنند. فکر می کنم این آقای وزیر {علی جنتی} هم زورش نرسیده است. »قم اما از رییس جمهور رضایت دارد و می گوید: «اگرچه رییس جمهور پیشین به تذکرات مراجع توجهی نمی کرد اما به حمدلله رییس جمهور فعلی گفت که تابع اصلاحات و مسائلی است که از روی دلسوزی و نصیحت بیان می شود. » اما گلایه ها از دولت سابق همچنان ادامه دارد و آیت الله مقتدایی می گوید: «اظهارنظرهای برخی اعضای جامعه مدرسین نسبت به اشخاص، بر اساس وضع فعلی آن افراد و عملکرد آنهاست. یعنی آنها بر اساس آنچه نمود عینی دارد، اظهارنظر می کنند و علم غیب از حقیقت افراد ندارند. گاهی حسن ظن هایی به برخی افراد پیدا می کنند که بعدها قدری، خلاف در می آید. از این جهت عرض می کنم که حمایت برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از رییس جمهور قبلی بر اساس آن چیزی بود که آن موقع از او می دیدند و آن آقا ابراز می کرد. اما در عمل خلافش ثابت شد و مشخص شد که اظهارات وی، صوری بوده است و در مقام عمل به سخنانش پایبند نبود. از این رو همان کسانی که آن موقع از وی حمایت می کردند، از نظرشان برگشتند که نشانه صداقت آن عزیزان است.»

/اعتماد

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code