عضو مجمع نمایندگان استان گیلان
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۰۶:۱۵ چاپ
به گزارش گیل خبر ، وجود راه آهن برای استان های شمالی کشور همچون استان گیلان از چند جهت اهمیت فراوان دارد. نخست این که شهرهای شمالی یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران داخلی هستند. هر ماه هزاران نفر از مردم سراسر ایران، شهرهای شمالی کشور را به عنوان مقصد مسافرت انتخاب می کنند و همین موضوع باعث شده است تا جاده های منتهی به شهرهای شمالی همیشه شاهد ترافیک های بعضاً سنگین باشد. بر همین اساس آمار حوادث جاده ای نیز در این جاده بسیار زیاد است. یکی از راه های کم کردن بار مسافران از جاده ها استفاده از حمل و نقل ریلی است. موضوعی که اگرچه در ایران از سال های دور مورد استفاده قرار می گیرد، اما سرعت افزایش خطوط ریلی آنچنان که باید و شاید زیاد نیست. راه آهن گیلان نیز یکی از پروژه های بزرگ حمل و نقل ریلی است که از سال ها پیش آغاز شده است و اگر چه قرار بود در سال 91 به بهره برداری برسد، اما هنوز مراحل اجرایی را می گذراند. مهرداد لاهوتی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان به روند پیشرفت راه آهن استان گیلان اشاره می کند و می گوید: پروژه راه آهن ما در تمام خطوط فعال است، اما نوع عملیات با هم تفاوت دارد. حدود سی کیلومتر از قزوین ریل گذاری شده است. در بخش های دیگر هم زیرسازی به اتمام رسیده و بخش تونل ها نیمه کاره است. او معتقد است با روندی که در حال حاضر طی می شود این خط از راه آهن تا پایان سال 94 به بهره برداری خواهد رسید. او در این باره می گوید: با این روند راه آهن در بد بینانه ترین حالت در سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد. مراحل اجرای این پروژه با محدودیت منابع روبرو بود که قرار شده امسال از محل فاینانس به این پروژه تزریق شود تا با سرعت بیشتری شاهد پیشرفت این پروژه باشیم. به گفته لاهوتی پروژه راه آهن استان گیلان باید سال 91 باید به بهره برداری می رسید، اما تاخیر زیادی داشت. او معتقد است «الان اراده ای وجود دارد برای این که این پروژه زودتر به بهره برداری برسد. به خصوص با آمدن فاینانس که یکی از راه های تامین منابع مالی است. مسیر طی شده و فاینانس ها و منابع هم مشخص شده است. اگر مشکل مشکل فنی برای پروژه پیش نیاید که قطعاً پیش نمی آید، این پروژه تا پایان سال 94 به بهره برداری خواهد رسید. چون عمده کارهای سخت پروژه مثل تونل ها و حاشیه سد منجیل و مناطق سخت به پایان رسیده است. ریل گذاری هم آغاز شده و امیدوارم با همین سرعت ادامه پیدا کند. این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که دولت اعلام کرده تا پایان سال 93 یا در آغاز سال 94 این پروژه به پایان خواهد رسید، تاکید می کند که «اما با سرعتی که در کار دیده می شود اتمام این پروژه زودتر از سال 94 غیر منطقی است و به عقیده من این پروژه در سال 94 به بهره برداری می رسد. لاهوتی همچنین درباره تاثیرات این خط راه آهن بر حمل و نقل و همچنین گردشگری استان گیلان چنین می گوید: بحث حمل و نقل بار یکی از مهمترین مباحث در ارتباط با این پروژه است. خزر به عنوان یکی از منابع نفتی مطرح است و باید نفت خام خزر به پالایشگاه ها حمل شود. همچنین مسافران نیز مسیری پر حادثه ای را برای رسیدن به شهرهای شمالی طی می کنند. این خط راه آهن می تواند می تواند تلفات جاده ای را کاهش دهد. او همچنین به ادامه این خط راه آهن در نوار ساحلی اشاره می کند و می گوید: ما در جلسه با آقای رئیس جمهور درباره نوار ساحلی گیلان و مازندران و گلستان صحبت کرده ایم. در حال فراهم آوردن بسته هستیم تحت عنوان نوار ساحلی که همین راه آهن تا استان گلستان برود و از آنجا نیز به خراسان متصل شود.